høst
2022
MDV-1002 Digitale medier - 10 stp
Innhold
I løpet av få år har digital film og foto, MP3-spillere, elektroniske tidsskrifter, digital TV, PDF osv. i stor grad overtatt for tradisjonelle medieformer. Tenåringen kan lage spillefilmer i HD-kvalitet for noen 1000-lapper, nettverk kan overføre hele bøker fra andre siden av jorda på brøkdelen av et sekund, ei enkel minnepenn kan lagre all informasjon i et helt bibliotek, mens fildeling og web 2.0 gjør det vanskelig å få helt «grepet» på de nye dokumentene.
Selv om digitale lagringsmedier er raske og har stor kapasitet, er de også sårbare for tap av informasjon. Ei minnepenn er lett å miste og en harddisk har levetid på bare 5 år i snitt. Digital bevaring er ei stor og viktig utfordring.
Tradisjonelle medier har også sine begrensninger. Viktige dokumenter står i fare for å havne i glemmeboka eller i verste fall forsvinne, dersom de ikke digitaliseres.
I overgangen til et nytt medium er det også interessant å studere hva som endres. Nye muligheter kommer til, andre går tapt.
Emnet inneholder også en rekke praktiske øvelser (i bl.a. bildebehandling og digitalisering) og en obligatorisk studietur til Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana for å få et innblikk i hvordan digitale medier behandles i praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal du ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Du har:
- kunnskap om hvordan medieformer som tekst, bilder, lyd og film kan representeres digitalt, behandles og kodes på ulike måter med bl.a. Unicode, JPEG, MP3 og MPEG video
- kunnskap om og forståelse for begreper som oppløsning og komprimering og hvilken betydning det har for kvaliteten til digital informasjon
- kunnskap om enheter for informasjonsmengde, bl.a. kB, MB, GB og TB
- kunnskap om og forståelse for hvordan digitale dokumenter kan lagres og bevares for fremtiden og mulige problemer økende digitalisering skaper for arkivering og minneforvaltning
- forståelse for implikasjoner digitalisering og digitale medier har for opphavsrett og informasjonssikkerhet
- forståelse for mulige effekter av remedieringsprosesser på form, innhold og påvirkning
Ferdigheter
Du kan:
- representere tekst digitalt ved bruk av Unicode transformation formats (for eksempel UTF-8)
- utføre enkel bildebehandling av digitale bilder
- digitalisere (skanne) både fotografisk film og tradisjonelle tekstdokumenter, samt utføre tekstgjenkjenning (OCR)
- redegjøre for samfunnsmessige utfordringer som økende digitalisering av dokumenter medfører, samt mulige løsninger
Undervisning
3 timer forelesning og 2 timer seminarer / praktiske øvelser ukentlig i semesteret.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Programstyret avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 25.11.2022 09:00 |
6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Bildebehandling i Photoshop | Godkjent – ikke godkjent | ||
Digitalisering (skanning) av tekst og fotografisk film | Godkjent – ikke godkjent | ||
Studietur til Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana (eller liknende institusjon) | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: MDV-1002
- Ansvarlig enhet
- Institutt for språk og kultur
- Spørsmål om emnet
- E-post: aisi@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet