høst
2022
PED-3032 Innovasjon, utviklingsarbeid og prosjektledelse i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Innhold
- endringer i politikk, i pedagogikk og i organisasjoner som kan føre til innovasjon og utviklingsarbeid i barnehage og skole
- lærende organisasjoner
- faser i utviklingsarbeid og innovasjon, herunder aksjonsforskning/aksjonslæring
- prosjektteori og teori om ledelse av (spesial)pedagogisk orienterte prosjekter
- prosjektanalyser og krav til prosjektbeskrivelser
- forskning om konsekvenser av inkludering for forandring av skoleorganisasjon, ledelse, samarbeid og kompetanseutvikling
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- krav til opplæringen som har ført til behov for innovasjon og utviklingsarbeid
- begrepene innovasjon, endringsarbeid, prosjekt og prosjektledelse knyttet til læring og (spesial)pedagogiske institusjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid.
- bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning i barnehage, skole og voksenopplæring.
- planlegge og redegjøre for et prosjekt på mastergradsnivå og kjenner prinsippene for utarbeidelse av prosjektbeskrivelse.
Kompetanse
- Forstår sammenhengene mellom innovasjon, endring, evalueringer og prosjektgjennomføring.
- Tilegnet seg strategier og metoder for endringsarbeid, rådgivning og innovasjon på individ- gruppe og systemnivå i en spesialpedagogisk praksis.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 40 timer. Det må i tillegg påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden.
Undervisningsform vil være forelesninger, gruppearbeid med komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid, utarbeidelse av egne prosjektskisser, studentframlegg og diskusjoner.
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Oppgave | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent |
3 skriftlige | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3032
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet