høst
2022
PED-3901 Spesialpedagogikk mastergradsoppgave - 40 stp
Anbefalte forkunnskaper
PED-3021 Kartlegging, utredning og rådgivning, PED-3022 Sosiale og emosjonelle vansker, PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer, PED-3031 Inkludering og tilpasset opplæring, PED-3032 Innovasjon, utviklingsarbeid og prosjektledelse i spesialpedagogisk arbeid, PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid, PED-3034 Spesialpedagogiske perspektiver og grunnlagsproblematikk, PED-3036 Språkrelaterte lærevansker og dysleksi, PED-3037F Spesialpedagogisk refleksjon og praksis, PED-3055F Forskningsmetode og vitenskapsteoriHva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- et avgrenset spesialpedagogisk forskingsfelt
- forskning og forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan:
- finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger
- dokumentere eget forskningsarbeid slik at det tilfredsstiller formelle krav til vitenskapelige tekster/publikasjoner
- begrunne valg av metode, gjennomføre en empirisk undersøkelse og sikre reliabilitet og validitet til undersøkelsen
Kompetanse
- Kunne formulere spørsmål og problemstillinger som bidrar til å fremskaffe ny kunnskap innenfor et valgt forskningsfelt.
- Kunne administrere et FOU-prosjekt.
- Kunne vurdere kvaliteten - styrker og svakheter - ved egen og andres forskning og framstille dette skriftlig.
Undervisning
Det totale undervisningsomfanget er på rundt 20 timer, gjennom digitale seminarer felles for PED-3055 og PED-3059.
Studentene får oppnevnt egen veileder. Veiledningen foregår individuelt eller i grupper. Det skal inngås en veiledningskontrakt mellom universitetet, den enkelte student og veileder så snart som mulig etter at veileder er oppnevnt.
Veiledningsrammen er satt til 52 timer. Det vises for øvrig til veiledningskontrakt for utfyllende informasjon.
Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert annet år.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Oppgave | 01.11.2022 23:59 (Innlevering) | 0/1 | A–E, stryk F |
Muntlig eksamen | 1/1 | A–E, stryk F |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 40
- Emnekode: PED-3901
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet