høst
2022
SPL-3900 Masteroppgave - 60 stp
Innhold
Masteroppgaven er en prosess som starter med utforming av problemstilling og utarbeiding av prosjektnotat. Videre gis det innføring i kvalitative metoder og studentene gjennomfører datainnsamling. Arbeidet med oppgaven gir trening i samfunnsvitenskapelig analyse. Tema for oppgaven er selvvalgt, men skal normalt reflektere fagets ambisjoner om å utdype sammenhengen mellom samfunnsplanlegging og kulturforståelseHva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten har:
- grundig tverrfaglig forståelse av forholdet mellom formelle og uformelle prosesser i samfunnet gjennom analyse av egeninnsamlet datamateriale
- egenerfart kunnskap om forskningsprosessen fra problemformulering til sluttprodukt i form av masteroppgave.
Ferdigheter
Studenten kan:
- utforme prosjekt
- operasjonalisere problemstillinger og gjennomføre datainnsamling
- gjøre tverrfaglig, kritisk analyse
- lage skriftlig framstilling av datamateriale og analyse
- formidle faglige perspektiver og analyser muntlig
Kompetanse
- plan- og utredningskompetanse: kunne innhente nødvendig informasjon for å løse problemstillinger eller utrede saksfelt
- prosjektstyring: kunne lede komplekse arbeidsoppgaver, koordinere ulike interesser og fagfelt samt bidra til demokratisk deltagelse
- formidlingskompetanse: kunne formidle faglige perspektiver og forskningsbasert kunnskap
- forskningskompetanse: kunne håndtere ulike samfunnsvitenskapelige perspektiver og videreutvikle forskningskompetanse på PhD-nivå.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Første semester gis det veiledningsseminar i prosjektutforming. Andre semester skal man fullføre datainnsamling (mai/juni). Tredje semester gis det veiledningsseminar i analyse. Fjerde semester er viet ferdigstilling av masteroppgaven, i hovedsak med individuell veiledning. Studentene får også tilbud om å delta i et skriveverksted.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Information to incoming exchange students
This course is available for inbound exchange students.
This course is open for inbound exchange student who meets the admission requirements. Please see the Admission requirements.
Do you have questions about this module? Please check the following website to contact the course coordinator for exchange students at the faculty: INBOUND STUDENT MOBILITY: COURSE COORDINATORS AT THE FACULTIES | UiT
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Oppgave | 01.11.2022 14:00 (Innlevering) | 0/1 | A–E, stryk F |
Prøveforelesning | 0/1 | A–E, stryk F | |
Muntlig eksamen | 1/1 | A–E, stryk F | |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
1) Prosjektnotatidé, 2) Utkast til prosjektnotat, 3) Prosjektnotat | Godkjent – ikke godkjent | ||
4) Delta på del av kurs/øvelser i kvalitativ metode, 5) Metodenotat | Godkjent – ikke godkjent | ||
6) Framlegg av analysenotat, 7) Analysenotat | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Arbeidskrav første semester:
To framlegg på veiledningsseminar:
1. Idè til prosjekt for masteroppgave (1 side)
2. Utkast til prosjektnotat (5-10 sider).
3. Innlevering av ferdigstilt prosjektnotat, skal godkjennes av faglærer.
Arbeidskrav andre semester:
4.Datainnsamling/feltarbeid (mai/juni) Arbeidskrav tredje semester:
5. Framlegg av analysenotat på veiledningsseminar.
6. Innlevering av ferdigstilt analysenotat.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 60
- Emnekode: SPL-3900
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsvitenskap
- Tidligere år og semester for dette emnet