vår
2022
LER-1354 Kroppsøving fellesemne - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om læreplanen for kroppsøving
- kunnskap om planlegging, gjennomføring og vurdering i kroppsøving
- kunnskap om fagdidaktikk i kroppsøving
- kunnskap om hvordan kroppsøving kan bidra til utvikling av de grunnleggende ferdighetene
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving for alle barn og ungdom i ulike bevegelsesmiljø
- anvende ulike læringsformer med vekt på praktisk-didaktisk arbeid
- beherske et utvalg aktiviteter i ulike bevegelsesmiljø
- bruke digitale, muntlige og skriftlige ferdigheter i kroppsøving
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne anvende fagkunnskap i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning for alle barn og ungdom
- kunne anvende praktisk- didaktisk kunnskap i kroppsøvingsfaget
- kunne tolke, vurdere og reflektere undervisning ut fra læreplanens innhold og mål
Undervisning
Undervisningen vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, praktisk arbeid og selvstudium. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, egentrening, egenferdighet og gruppearbeid. Emnet omfatter flere obligatoriske arbeid i teori og praktisk aktivitet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis: For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % aktiv deltakelse i undervisning.
- to praktisk-didaktisk oppgave i grupper på ca. 30 minutter med egenferdighet.
- en individuell fagdidaktisk oppgave (2400 ord).
- 70% oppmøte i svømmeundervisning og obligatorisk livredningsprøve.
- deltagelse på to dagsturer.
Eksamen består av:
- Praktisk-didaktisk eksamen. Studentene skal levere et skriftlig arbeid på maks 4 sider (1600 ord) som inneholder et undervisningsopplegg (hva - hvordan - hvorfor) med varighet på 2 x 60 minutter, der også teori inngår, samt vurderingskriterier for måloppnåelse til hver time. Det gis 24 timer til forberedelse. Studentene gjennomfører 30 minutter av planlagt undervisningsopplegg, inkludert visning av egenferdighet. I etterkant gjennomføres 20 minutter muntlig eksaminering med spørsmål fra hele pensum.
Studentene er kandidater for hverandre på den praktiske delen av eksamen.
Det gis individuell karakter.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1354
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet