vår
2022
LER-2252 Samfunnsfag 5-10: Globalisering, konflikt og samarbeid - 20 stp
Innhold
Dette emnet er rettet inn mot lærerstudenter på 5-10, og bygger på 1000-emner for trinn 5-7 og 8-10. Emnet tar utgangspunkt i samfunnsfaglig tematikk med vekt på globalisering, konflikt og samarbeid. Et nordområdeperspektiv vil bli gjennomgående integrert i de tema der dette er naturlig å gjøre.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- utvidet kunnskap om samfunnsfagdidaktisk tematikk
- utvidet kunnskap om teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- kunnskap om demokratiutvikling fra opplysningstiden frem til i dag
- kunnskap om sentrale eksempler på internasjonale konflikter og samarbeid i geografisk og historisk perspektiv fra 1800-tallet frem til i dag
- kunnskap om internasjonal urfolksproblematikk
- kunnskap om globalisering og globaliseringsprosesser
- kunnskap om sammenhenger mellom naturressurser, demografi og levevis
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke teorier og metoder i arbeidet med samfunnsfaglige problemstillinger
- vurdere, tolke og anvende ulike typer kilder og bruke dette i undervisning
- analysere og drøfte årsaker og konsekvenser av sentrale internasjonale konflikter, globalisering og urfolksproblematikk
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
Kompetanse
Studenten kan:
- legge til rette for læring som skaper refleksjon over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenking og kreativitet
- legge til rette for at elevene skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster
- reflektere over hvordan historie og kultur konstrueres
- legge til rette for læring i en flerkulturell skole
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 100 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- Forberede og delta i et rollespill/spill med internasjonal konflikt og samarbeid som tema
- Vurdere, gi faglig begrunnet respons og anbefale forslag til forbedringer på medstudenters arbeid
Eksamen består av:
- Hjemmeeksamen innenfor sentrale faglige tema på 2000 ord, teller 50 %
- Muntlig fremlegg med oppgitt tema og problemstilling med påfølgende faglig samtale, teller 50 %
Det gis en samlet karakter for emnet. Ved karakter F på en av delene må kun denne delen tas på nytt.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: LER-2252
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet