vår
2022
SPL-3900 Masteroppgave - 60 stp
Innhold
Masteroppgaven er en prosess som starter med utforming av problemstilling og utarbeiding av prosjektnotat. Videre gis det innføring i kvalitative metoder og studentene gjennomfører datainnsamling. Arbeidet med oppgaven gir trening i samfunnsvitenskaplig analyse. Tema for oppgaven er selvvalgt, men skal normalt reflektere fagets ambisjoner om å utdype sammenhengen mellom samfunnsplanlegging og kulturforståelseHva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten har:
- grundig tverrfaglig forståelse av forholdet mellom formelle og uformelle prosesser i samfunnet gjennom analyse av egeninnsamlet datamateriale
- egenerfart kunnskap om forskningsprosessen fra problemformulering til sluttprodukt i form av masteroppgave.
Ferdigheter
Studenten kan:
- utforme prosjekt
- operasjonalisere problemstillinger og gjennomføre datainnsamling
- gjøre tverrfaglig, kritisk analyse
- lage skriftlig framstilling av datamateriale og analyse
- formidle faglige perspektiver og analyser muntlig
Kompetanse
- plan- og utredningskompetanse: kunne innhente nødvendig informasjon for å løse problemstillinger eller utrede saksfelt
- prosjektstyring: kunne lede komplekse arbeidsoppgaver, koordinere ulike interesser og fagfelt samt bidra til demokratisk deltagelse
- formidlingskompetanse: kunne formidle faglige perspektiver og forskningsbasert kunnskap
- forskningskompetanse: kunne håndtere ulike samfunnsvitenskaplige perspektiver og videreutvikle forskningskompetanse på PhD-nivå.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Første semester gis det veiledningsseminar i prosjektutforming. Andre semester skal man fullføre datainnsamling (mai/juni). Tredje semester gis det veiledningsseminar i analyse. Fjerde semester er viet ferdigstilling av masteroppgaven, i hovedsak med individuell veiledning. Studentene får også tilbud om å delta i et skriveverksted.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Information to incoming exchange students
This course is available for inbound exchange students.
This course is open for inbound exchange student who meets the admission requirements. Please see the Admission requirements.
Do you have questions about this module? Please check the following website to contact the course coordinator for exchange students at the faculty: INBOUND STUDENT MOBILITY: COURSE COORDINATORS AT THE FACULTIES | UiT
Eksamen
Arbeidskrav første semester:
To framlegg på veiledningsseminar:
1. Idè til prosjekt for masteroppgave (1 side)
2. Utkast til prosjektnotat (5-10 sider).
3. Innlevering av ferdigstilt prosjektnotat, skal godkjennes av faglærer.
Arbeidskrav andre semester:
4.Datainnsamling/feltarbeid (mai/juni) Arbeidskrav tredje semester:
5. Framlegg av analysenotat på veiledningsseminar.
6. Innlevering av ferdigstilt analysenotat.
Masteroppgaven skal være på 80-100 sider (32 000 - 40 000 ord) og leveres senest 15.mai i vårsemesteret og 1.november i høstsemesteret. Eksamen består av 3 deler:
- masteroppgaven
- prøveforelesning på 30min over oppgitt emne knyttet til oppgavens tema
- muntlig eksamen hvor masteroppgaven og prøveforelesningen blir diskutert
Oppgaven, prøveforelesningen og muntlig eksamen vurderes samlet, der masteroppgaven teller mest. For å kunne gjennomføre eksamen forutsettes det godkjente arbeidskrav.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Mastergradsoppgaven kan kun framlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form dersom arbeidet bedømmes til karakteren F (jf. Eksamensforskriftens § 22).
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 60
- Emnekode: SPL-3900
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsvitenskap
- Tidligere år og semester for dette emnet