vår 2022
IDR-1141 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

IDR-1541 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi nett 10 stp

Innhold

Idrettspedagogikk og idrettspsykologi er en flersidig disiplin som har ulike utgangspunkter, perspektiver og ståsteder med sine røtter fra blant annet idéhistorie, didaktikk, filosofi, psykologi og sosiologi. Emnet belyser verdiorienterte og fagdidaktiske spørsmål, og personlighets-, motivasjons- og prestasjonspsykologiske problemstillinger. Idrettspedagogikk og -psykologi skal bidra til å opparbeide basiskunnskap om idrett som utviklings-, mestrings- og sosialiseringsarena, og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i utvikling av egenskaper, ferdigheter og holdninger innen idrett.

Hva lærer du

Kunnskap

  • Beskrive grunnleggende teori om motorisk utvikling og læring
  • Forklare motivasjonsteorier og forstå betydningen av læringsklima
  • Drøfte idrettpsykologiske egenskaper og mentale ferdigheter og deres betydning for mestring og prestasjonsutvikling
  • Beskrive og diskutere trenerens ulike roller, oppgaver og funksjoner

 

Ferdigheter

  • Analysere, vurdere og tilrettelegge idrettsaktiviteter ut i fra relevante pedagogiske og psykologiske synspunkter
  • Anvende didaktiske modeller, relevante læringsstrategier, treningsprinsipper og tilsvarende treningsformer i innlærings- og treningssituasjoner
  • Anvende kunnskap innenfor idrettspedagogikk og idrettspsykologi gjennom å utføre muntlige og praktiske presentasjoner

 

Generell kompetanse

  • Vise innsikt i og forståelse for kunnskap om psykologisk læringsklima og motivasjon  for å kunne forbedre læring og utvikling innenfor idrett
  • Vise overordnet kunnskap om og innsikt i mentale prosesser som har betydning for prestasjonsutvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.

Undervisning

Emnet er campusovergripende og deler av undervisningen tilrettelegges med nettstøtte. Dette forutsetter en god del egenarbeid for den enkelte student, enten ved forberedelse til de enkelte delene eller ved at det arbeides med et gitt tema individuelt eller gruppevis. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.

Eksamen

For studenter som er tatt opp på studium i Alta eller Tromsø, kreves det minimum 80% deltakelse i undervisning organisert som seminar/nettseminar. Det vil komme frem av læringsplattformen hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk. Videre kreves det innlevering av oppgaver innen gitte tidsfrister, og alle arbeidskravene må være godkjent før en kan gå opp til eksamen i emnet.

1: Individuell skriftlig oppgave med utgangspunkt i pensumlitteraturen

2: Gruppevis muntlig fremføring av gitt oppgave innenfor enten idrettspedagogikk eller idrettspsykologi.

Eksamen og vurdering: 3-dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen. Det gis en karakter etter karakterskalaen A - F der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen: Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22. Kontinuasjons/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen med fire timers skoleeksamen.


  • Om emnet
  • Studiested: Alta | Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: IDR-1141
  • Tidligere år og semester for dette emnet