høst
2021
FLY-3004 Prinsipper for trening, instruksjon og simulering - 10 stp
Innhold
Emnet gir studentene teoretisk og praktisk kunnskap i følgende tema:
- Sentrale begreper og historikk knyttet til luftfartstrening, inkludert introduksjon til dagens treningsfilosofier, teknikker og treningsverktøy.
- Menneskelig yteevne og - begrensninger som har betydning for fly-instruksjon.
- Pedagogikk, inkludert treningsfilosofier, teknikker, anvendt instruksjon og kognitive/didaktiske perspektiver.
- Simulering innen luftfartsbransjen - muligheter, begrensninger, utfordringer og svakheter. Utvikling av simulering som er bedre egnet til å imøtekomme utfordringene i luftfart.
- Læringsprosessen - hvordan en kan tilnærme seg og stimulere læring hos voksne.
- Undervisningsprosessen - instruktørens rolle i en operativ setting, både kollega-undervisning (peer-to-peer) samt interaksjon mellom instruktør, elev og simulator.
- Kunnskap om ulike profesjoner i luftfart og deres betydning for bruksområder og strategier for trening.
- Analyse av studentfeil, debriefing, tilbakemeldinger, studentevaluering og testing.
- Utvikling av treningsadministrasjon og treningsprogram i henhold til myndighetskrav.
Emnet vil også berøre individets rolle i forhold til human factors, menneske-maskin interaksjon og betydningen av CRM.
Hva lærer du
Kunnskap:
Studenten…
- har inngående kunnskap om ulike lærings- og undervisningsmetoder og strategier samt forståelse for mulighetene, utfordringene og begrensningene i anvendelsen av disse.
- har tilstrekkelig kunnskap og forståelse til å kunne utvikle og evaluere trening som tar utgangspunkt i anvendte og teoretiske perspektiver, inkludert analyser av treningsbehov, identifisere strukturen i treningsinnholdet, utvikling av evalueringsmetoder for å vurdere treningens effekter.
- er kritisk i vurdering av gjeldende reguleringer for trening og instruksjon, og evner å se disse i sammenheng med moderne treningsstrategier og aktuell forskning innen risikoanalyse, pedagogikk, sikkerhetsstyring og human factors.
- inngående kunnskap om hvordan en kan bruke CRM og human factors i undervisning, og betydningen av disse temaene i de kompliserte omgivelsene som preger moderne luftfart.
Ferdigheter:
Studenten…
- er i stand til å utvikle treningskurs, samt treningsteknikker, treningshjelpemidler, simuleringer og instruksjonsteknikker som er i tråd med gjeldende reguleringer og trender innen luftfartstrening, for å optimalisere treningen.
- er i stand til å tilrettelegge, vurdere, kontrollere og evaluere effektiviten av trening, for derigjennom å bidra til å utvikle og forbedre læringsutbyttet.
- er i stand til å etablere et positivt læringsmiljø og presentere kunnskap på en effektiv måte.
- kan demonstrere kunnskap, ferdigheter og holdninger i briefing-rom og i simulator på et adekvat SFI/TRI nivå.
Generell kompetanse:
Studenten…
- er i stand til å knytte human factors, sikkerhetsteori, ledelsesteori, CRM og TEM til trening og simulering.
- har utviklet modenhet og vurderingsevne samt forståelse for voksne- deres atferd, holdninger og ulike nivå av læringsevne.
- har utviklet en gjennomgående sikkerhetsforståelse gjennom å undervise om kunnskap, ferdigheter og holdninger som er relevant for SFI/TRI oppgaver, inkludert hvordan en kan indentifisere feil og korrigere dem.
- har kritisk bevissthet omkring egne holdninger knyttet til betydningen av (fly)instruksjon.
Eksamen
Fire ukers skriftlig hjemmeeksamen som teller 100 %. Eksamen gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Karakterregel: Bokstavkarakterer A - E, F - stryk.
Det gis kontinuasjons-/utsatt eksamen for studenter som ikke har bestått, eller har gyldig fravær ved siste ordinære arrangerte eksamen.
Kontinuasjons-/utsatt eksamen gjennomføres i påfølgende semester.
Obligatorisk arbeidskrav: Praktisk instruksjonsøvelse som må være godkjent for å få adgang til eksamen.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: FLY-3004
- Ansvarlig enhet
- Institutt for teknologi og sikkerhet
- Tidligere år og semester for dette emnet