høst
2021
HEL-0700 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag. - 10 stp
Emnetype
Emnet inngår i første år på bachelorprogrammene for bioingeniør, ergoterapi, ernæring, farmasi, fysioterapi, paramedisin, profesjonsstudiet i psykologi, radiografi, sykepleie, tannpleie og vernepleie. Studenter på emnet MED-1501 (førsteårsemnet for medisin- og tannlegeutdanningen) gjennomfører arbeidskrav 1 og 2 i HEL-0700, men tar ikke avsluttende eksamen i emnet.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
MED-1501 Medisin 1. studieår 10 stpFELLES-1B Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
FELLES-1E Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
FELLES-1F Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
FELLES-1R Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
FELLES-1T Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
HEL-0720 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag - for Bachelor i sykepleie deltid, saml 10 stp
FELLES-1S Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 6 stp
HEL-0730 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag - Hammerfest 10 stp
HELSEINTRO Felles introduksjonskurs for helseutdanningene 5 stp
HEL-0750 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag 10 stp
HEL-0760 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag - Narvik Sykepleie 10 stp
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten:
- Kan beskrive hvordan det norske helse - og velferdssystemet er organisert og hvordan oppgavefordelingen er i grove trekk.
- Kan beskrive hvordan inkludering, likestilling, ikke-diskriminering og retten til likeverdige tjenester er av betydning for alle grupper i samfunnet.
- Kan gi eksempler på innovasjon, nytenkning og fleksibilitet i helse - og velferdssystemet.
- Kan forklare betydningen tverrprofesjonelt samarbeid kan ha for brukere av helse - og velferdstjenester.
- Kan gjøre rede for grunnleggende etiske teorier og begreper.
- Kan beskrive sentrale aspekter ved kommunikasjon i møte mellom mennesker og helse - og velferdssystemet.
- Kan beskrive hva som kjennetegner pålitelige vitenskapelige kilder i helsefagene.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan diskuter eegen relasjons - og kommunikasjonskompetanse og ulike roller som inngår i et tverrfaglig samarbeid.
- Kan bidra med egen- og anerkjenne andres kunnskap og kompetanse i løsning av samarbeidsprosjekter i grupper.
- Kan anvende etiske teorier og begreper opp mot konkrete problemstillinger.
- Kan gjennomføre litteratursøk og finne frem til relevante vitenskapelige artikler.
- Kan oppgi kilder i tekst og sette opp referanseliste i henhold til gitt referansesystem.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan reflektere over hvilke former for felles kompetanse som kreves av profesjonsutøvere i helse - og velferdssystemet.
- Kan reflektere over hvordan egne verdier og måte å kommunisere på kan påvirke møte med andre.
- Kan formidle fagstoff på en tydelig og strukturert måte, skriftlig og muntlig.
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen med gitt oppgave. Vurderingsuttrykk er bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav:
- Gruppearbeid med framlegg på seminar
- Skriftlig innlevering om akademisk tekstforståelse og skriving
Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Det gis 2 forsøk på å få arbeidskravene godkjent.
Det arrangeres utsatt- /kontinuasjonseksamen i emnet. Adgang til disse er regulert av studie- og eksamensforskriftens § 25 og § 26.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-0700
- Ansvarlig enhet
- Det helsevitenskapelige fakultet
- Tidligere år og semester for dette emnet