høst
2021
PFF-2024 Religionsdidaktikk - 5 stp
Innhold
Emnet skal gi kompetanse i religionsdidaktikk. Studenten skal få innsikt i religionsfagenes plass i skolen og samfunnet. Det blir lagt vekt på kritisk og analytisk tenkning, samt teoretisk og praktisk problemløsing. Studentene skal lære å kritisk reflektere over religionsfagenes innhold og plass i skolen, samt kunne reflektere over undervisning i religionsfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole i lys av fagdidaktisk teori.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentrale perspektiver i religionsvitenskapelig fagdidaktikk, herunder religionsbegrepet, sammenligning (komparasjon), mangfold i religioner, og kan tematisere representasjon av religioner, og innenfra- og utenfra perspektiver på religion
- etikk og filosofi i religionsfagene
- om samisk innhold i læreplanene for religionsfagene i skolen, og ha kjennskap til religionsfagene i det samiske læreplanverket
- utfordringer med vurdering i religionsfagene i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte og bruke religionsdidaktisk teori til å reflektere kritisk over religionsfagenes innhold og undervisning i religionsfagene i skolen
- vise innsikt i relevante problemstillinger knyttet til etikk og filosofi i religionsundervisningen
- drøfte og analysere faginnhold og perspektiver religion og kulturforståelse i læreplanene i religionsfagene, herunder også samisk innhold i religionsfagene
- drøfte ulike sider ved vurdering i religionsfagene på ungdomstrinnet og i videregående skole
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 20 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 % oppmøte på undervisning i emnet
- Muntlig (5-10 min) eller skriftlig presentasjon (1000 ord) med drøfting av prinsipielle sider ved innhold i læreplanverket og/eller opplæringslov
Eksamen består av:
Semesteroppgave med selvvalgt tema. Omfang 2000-2500 ord
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: PFF-2024
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet