vår 2021
DTE-2603 Programmering for mobil - 10 stp

Sist endret: 14.10.2020

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Teori og praksis går hånd i hånd, dvs. ca. halvparten teori og halvparten lab og øvingsoppgaver. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.

Søknadskode: 9391 for enkeltemner i ingeniørfag; 5198 for enkeltemner i ingeniør, nettbasert


Obligatorisk forkunnskapskrav

DTE-2605 Programmering 1

Innhold

Dette er i hovedsak et praktisk programmeringsfag som fokuserer på utviklingsplattformen Android fra Google. Følgende tema er aktuelle:

- Generell utvikling applikasjoner for mobile enheter

- Brukergrensesnitt (GUI)

- Stiler og tema

- Ressurser

- Bruk av Internett-tjenester

- Livsløpsmetoder til de ulike applikasjonskomponentene.

- Filer & tilstandshåndtering

- Bruk av lokale databaser (SQLite)

- Kart og lokasjonsbaserte tjenester

- Bakgrunnsaktiviteter

- Bluetooth, WiFi, SMS og MMS

I løpet av faget vil studentene utføre flere praktiske programmeringsoppgaver der studentene utvikler på PC og tester både i emulator og på ekte enheter (nettbrett, telefon). Laben er utstyrt med nettbrett som studentene kan låne til dette formålet.


Anbefalte forkunnskaper

DTE-2507 Datakommunikasjon og sikkerhet, DTE-2509 Databaser og webapplikasjoner 1

Hva lærer du

Kunnskap:

Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om

  • Applikasjonskomponentene Activity, Service, BroadcastReceiver, ContentProvider og IntentService.
  • Bruk av stiler og tema.
  • Livsløpsmetodene til de ulike applikasjonskomponentene.
  • Layout-managere.
  • Adapterklasser.
  • Ressursfiler for ulike skjermstørrelser og språk.
  • Serverapplikasjoner og JSON.
  • Lokale databaser (SQLite).
  • Bruk av tråder og AsyncTask.
  • Lokalisering og Google Maps.
  • Preferanserammeverket.
  • Sikkerhetsmekanismene i Android.
  • Enkle serverapplikasjoner.

Ferdigheter:

Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:

  • Bruke AndroidStudio på en effektiv måte.
  • Bruke vanlige GUI-elementer for å lage tiltalende brukergrensesnitt.
  • Bruke stil og tema i Androidapplikasjoner.
  • Håndtere applikasjoners livssyklus og konfigurasjonsendringer.
  • Utvikle språktilpassede applikasjoner.
  • Bruke JSON og Gson-biblioteket til enkle klient/tjener-applikasjoner.
  • Utvikle enkle serverapplikasjoner.
  • Utvikle applikasjoner som bruker lokal database og filer.
  • Utvikle applikasjoner som bruker lokalisering og Google maps.

Generell Kompetanse:

Etter gjennomføring vil studentene kunne:

  • Utvikle Androidapplikasjoner til nettbrett og/eller mobiltelefoner.
  • Tilpasse applikasjoner ulike språk og skjermstørrelser.
  • Utvikle brukergrensesnitt vha. XML.
  • Kan formidle kunnskap om programutvikling for mobile enheter.
  • Planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
  • Bevissthet om etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og praktisk programmeringsarbeid.

Prosjektarbeid.


Eksamen

Arbeidskrav

Totalt 4 obligatoriske øvinger hvor alle må være levert og bestått. Det er krav til tilstedeværelse i 2/3 av alle gjennomførte forelesning/labtimer hvor lærer er til stede.

Eksamen og vurdering

Samlet vurdering (VS) med bokstavkarakter.

Karakter i faget settes på bakgrunn av følgende elementer:

  • En av de obligatoriske øvingene, bestemt av emneansvarlig.
  • En større prosjektoppgave. Gruppe.
  • En e-test under tilsyn.

Alle må være levert og bestått.

Kontinuasjons­eksamen

Det er mulig å kontinuere på individuell test. Dette gjøres i påfølgende kontinuasjonsperiode. Ved ikke bestått på prosjektoppgave eller obligatorisk øving må disse tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av emnet.


Timeplan


Studiepoengreduksjon

ITE1802 Programmering for mobil 10 stp
  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Bodø | Annet | Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: DTE-2603