vår 2021
HEL-3025 Helsesøsterfaglig ledelse, forsvarlighet og fagutvikling. - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Mastergradsprogram i helsefag og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet er delt i tre tematisk sammenhengende områder:Helsesøsterfaglig ledelse: Emnet omhandler ledelse av eget fag og helsesøsters ledelsesansvar i tjenestefeltet. Forståelse rundt forholdet mellom administrativt og faglig lederansvar vektlegges. Ulike modeller for organisering av tjenester fokuseres, og fagenes muligheter og begrensninger knyttet til samordning og samarbeidsforhold granskes og drøftes.   Helsesøsterfaglig forsvarlighet: Faglig utvikling og fagets kvalitet vektlegges og knyttes både til ledelsesaspektet i organisasjonen og yrkesfeltets fagutvikling for den enkelte tjenesteutøver. Plan og evalueringsarbeid i helsesøstertjenesten samt systematisering, dokumentasjon, saksbehandling og utredning presenteres og analyseres.   Helsesøsterfaglig fagutvikling: Helsesøsterfagets kunnskapsgrunnlag og praksis danner grunnlag for analyse av faglige problemstillinger knyttet til utvikling av faget. Studenten skal i løpet av emnet kunne arbeide selvstendig med en individuell oppgave som skal fokusere på metodologiske og kunnskapsmessige sentrale sider ved helsesøsterfaget. Utvelgelsen av temaområder skal være knyttet til yrkets sentrale praksisutfordringer.

Hva lærer du

Studenten skal kunne: redegjøre for kunnskap om ledelse av eget og andres fag analysere kunnskap knyttet til kvalitetsutvikling og evaluering i helsesøsterfaget hvor samhandling og samarbeid i sektoren også inngår analysere faglige problemstillinger knyttet til helsesøsterfagets kunnskapsgrunnlag og praksis anvende kunnskap om ledelse og administrasjon anvende kvalitetssikringssystemer gjennomføre faglig utviklingsarbeid analysere fagområdets utfordringer knyttet til metodologiske og kunnskapsmessige sentrale sider ved helsesøsterfaget anvende kunnskap på en selvstendig måte om ledelse og fagutvikling kommunisere om helsesøsterfaglig forskning og teori på fagområdets uttrykksformer analysere og kritisk vurdere egne og sykepleiefaglige verdier knyttet til etiske problemstillinger og helsesøsterfagets forsvarlighet.

Undervisnings- og eksamensspråk

I hovedsak norsk, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Forelesning, seminarvirksomhet.

Eksamen

Arbeidskrav:  Seminar, fremlegg og ferdighetsøvelser. Eksamen: Individuell skriftlig oppgave max. 5000 ord. Metode og kunnskapsteoretiske overveielser knyttet til et helsesøsterfaglig tema der problemstilling skal inngå. Oppgaven skal kunne danne grunnlag for videre bearbeidelse til en masteroppgave. Prosjektbeskrivelse Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått. Det er utarbeidet egne retningslinjer for eksamen. Kontinuasjonseksamen avlegges i påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: HEL-3025
  • Tidligere år og semester for dette emnet