vår 2021
HEL-3225 Nevrologisk fysioterapi - fordypning barn - 10 stp

Emnetype

Emnet inngår som et av to valgfrie fordypningsemner ved master i fysioterapi, studieretning nevrologisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler utvikling av spesialisert handlingskompetanse knyttet til funksjonsvurdering og behandling av barn 0-7 år med nevrologisk betingede funksjonsproblemer. Denne kompetansen utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og habilitering for denne pasientgruppen.

Innledningsvis tematiseres utviklingsprosesser og nevroplastisitet knyttet til barns normale utvikling av motoriske ferdigheter og postural kontroll. Bevegelse, kroppslige handlinger og lek som grunnlag for barnets forståelse av seg selv og sine omgivelser vektlegges. Videre fokuseres det på hvordan disse prosessene kan endres for barn med nevrologiske funksjonsforstyrrelser.

Formidling av spesifikk handlingskompetanse i undersøkelse, funksjonsvurdering og behandling er sentralt i emnet, hvor bevegelsesanalyse, utforskning av potensiale for endring, håndtering og kommunikasjon integrert med etiske vurderinger vektlegges. Samhandling med barnet og foreldre/ nærpersoner, tilrettelegging av meningsfulle situasjoner og oppgaver samt terapeutisk bruk av lek anses som vesentlig. Familiesentrert tilnærming samt fysioterapeutens rolle og fremgangsmåte i veiledning av foreldre/ nærpersoner tematiseres.

Klinisk resonnering vektlegges, der mål og tiltak i henhold til ICF utledes på bakgrunn av funksjonsvurderingen og settes i sammenheng med kroppsfenomenologisk og naturvitenskapelig teori. Aktuelle standardiserte tester/ kartleggingsverktøy for aldersgruppen aktualiseres, med særlig vekt på, GMA, TIMP, Peabody, GMFM og CPOP.

Patologi, patofysiologi og aktuelle behandlingstilnærminger knyttet til sentrale nevrologiske tilstander hos barn tematiseres; herunder premature/ barn i risiko, cerebral parese, myelomeningocele, barn med multifunksjonshemming, nevrologiske/ nevromuskulære progredierende sykdommer, traumatisk hodeskade.

Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass og praksisveiledning utfyller den kliniske undervisningen i samlingene, samt 2 dager hospitering ved relevante sykehus/ institusjoner/ kommunale eller private praksiser.

Praksis:

Studentene gjennomfører praksisstudier tilknyttet egen praksis med pasienter med nevrologisk betingede funksjonsproblemer. Studentene skal ha minimum 150 konsultasjoner i løpet av emnet, hvor minimum 100 skal være med barn 0-7 år. Praksisveiledning ledes av eksterne praksisveiledere med spesialkompetanse innen nevrologisk fysioterapi for barn i samarbeid med emneleder. Studentene får til sammen 20 timer praksisveiledning. 


Hva lærer du

Kunnskaper:

  • Har avansert kunnskap om barns normale utvikling av motoriske ferdigheter og postural kontroll.
  • Har inngående kunnskap om hvordan barns lek inngår i deres utviklings- og læringsprosesser.
  • Har inngående kunnskap om patologi og patofysiologi knyttet til sentrale nevrologiske tilstander blant barn.
  • Har inngående kjennskap til sentrale prinsipper og fysioterapeutens rolle knyttet til familiesentrert tilnærming.
  • Har grunnleggende kjennskap til relevante standardiserte tester i bruk for barn 0-7 år med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.

 

Ferdigheter:

  • Kan utføre avansert undersøkelse/ funksjonsvurdering og individuelt tilpasset behandling som fremmer optimalisering av funksjon, lek og engasjement hos barn med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
  • Kan redegjøre inngående for teoretisk begrunnelse for egen praksis, gjennom anvendelse og integrering av bio-psyko-sosial og kroppsfenomenologisk teori relatert til barn.
  • Kan redegjøre muntlig og skriftlig for teoretisk underbygning av klinisk resonnement, mål og tiltak knyttet til funksjonsvurdering og behandling av barn med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
  • Kan redegjøre muntlig og skriftlig for sine analyser, vurderinger og konklusjoner innenfor fagområdet; ovenfor barnet der det er aktuelt, samt ovenfor foreldre/ nærpersoner og øvrig fagpersonell.

Generell kompetanse:

  • Kan anvende en familiesentrert tilnærming som bidrar til læring og mestring i sin samhandling med foreldre/ andre nærpersoner rundt barnet.
  • Kan kritisk evaluere egen handlingskompetanse i tilknytning til sine møter med barn og foreldre/ nærpersoner.
  • Kan anvende klinisk kompetanse utviklet i dette emnet i sitt arbeid innen andre felt i barnefysioterapi.

Kan bidra til nytenkning og videreutvikling av fysioterapitilbudet og det tverrprofesjonelle arbeidet rundt barn og familier i primær- og spesialisthelsetjenesten. 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med mulighet for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale. 

Undervisning

Samlet arbeidsomfang utgjør 300 timer fordelt slik:

  • Forelesninger: 14 timer 
  • Seminarundervisning (teoretisk, praktisk): 24 timer
  • Gruppearbeid: 6 timer
  • Praksisveiledning: 20 timer
  • Praksis (egen): 100 timer
  • Selvstudium: 100 timer

Eksamensforberedelser: 36 timer

Emnet undervises gjennom fjerde semester, til sammen 2 uker undervisning og 2 dager hospitering. Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjon, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, samt praksisstudier ved eget arbeidssted, hospitering og selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer. 


Eksamen

Forkunnskapskrav er bestått HEL-3222 og HEL-3223. 

Følgende arbeidskrav inngår, alle er obligatoriske:

  • Utarbeide individuelle læringsbehov 300-500 ord (i tilknytning til 1. samling).
  • Gruppevis undersøkelse/ funksjonsvurdering av et barn 0-18 mnd med nevrologisk tilstand/ forsinket/ avvikende motorisk utvikling (på 1. samling).
  • Innlevering av video (3-5 min) fra egen praksis med barn og skriftlig journal/ refleksjon over egen handlingskompetanse, 800-1200 ord (mellom 1. og 2. samling).
  • Refleksjonsnotat knyttet til eget bidrag i tverrprofesjonelt arbeid med egen pasient (til 2. samling).
  • Føre logg fra egen praksis i tråd med retningslinjer.

 

Det er utarbeidet egne retningslinjer til hvert arbeidskrav. Godkjenning av praksisstudier gjøres etter fastsatte kriterier: faglærer(e) godkjenner. All undervisning og praksisstudier/ veiledning er obligatorisk med minimum 80% tilstedeværelse.

Eksamen:

Individuell tredelt skriftlig hjemmeeksamen hvor studenten i egen praksis gjennomfører undersøkelse og behandling av et barn i alderen 0-7 år med nevrologisk betinget funksjonsproblem. Innleveringen består av 1) Skriftlig journal (800-1200 ord) fra funksjonsvurderingen, 2) Uredigert videoutdrag på inntil 30 minutter fra behandlingen og 3) Fagnotat med teoretisk underbygning (800- 1200 ord) av det kliniske resonnementet knyttet til funksjonsvurderingen/ behandlingen. Studenten innhenter informert samtykke fra pasient i henhold til UiT’s retningslinjer.

Vekting:

Deleksamen Video: Karakteren vektes 2/4

Deleksamen Journal: Karakteren vektes 1/4

Deleksamen Teoretisk oppgave: Karakteren vektes 1/4

 


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3225
  • Tidligere år og semester for dette emnet