vår
2021
PFF-3028 Fremmedspråksdidaktikk - 10 stp
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 som har ett av fremmedspråkene russisk, spansk eller tysk som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg både i fremmedspråksdidaktikk og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget. Emnet skal gi studenten god innsikt og forståelse for fagets relevans, grunnleggende ferdigheter, kjerneelementene, tverrfaglige temaer og dybdelæring i skolefaget fremmedspråk.
Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:
- kommunikasjon
- språklæring og flerspråklighet
- interkulturell kompetanse og samiske perspektiv
- språk og teknologi
- vurdering i skolefaget fremmedspråk
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- arbeid med forskjellige muntlige og skriftlige teksttyper
- metoder i grammatikkundervisningen
- læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder
- bruk av teknologi for å fremme målspråket
- flerspråklighet som ressurs i fremmedspråksundervisningen
- utvikling av interkulturell kompetanse
- motivasjon og læring
- tilpasset opplæring i fremmedspråksundervisningen
- vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster i henhold til forskrifter
- styringsdokumenter for fremmedspråkene i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og vurdere egen undervisning for å kunne fornye og utvikle fagdidaktisk kompetanse
- lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- bruke varierte og motiverende arbeidsmetoder i undervisningen
- beskrive kjennetegn for kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmede tilbakemeldinger og fremovermeldinger
- bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglig utvikling
- legge til rette for elevers utvikling av interkulturell kompetanse
- bruke styringsdokumenter i planlegging av undervisningen
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, IKT-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist før man kan fremstille seg til eksamen:
- et forberedt muntlig innleg
- obligatorisk deltakelse i 80 % i undervisningen i emnet
- bestått praksis 4. studieår
Arbeidskrav evalueres med «godkjent» / «ikke godkjent».
Eksamen består av:
- Hjemmeeksamen over to dager
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PFF-3028
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet