vår
2021
PSY-1616 Profesjonsforberedende emne IV, Utland - 5 stp
Innhold
Faglig innhold og relevans i studieprogrammet
Emnet er fjerde del av et langsgående studieløp på profesjonsstudiet hvor studentene tilegner seg det nødvendige av kunnskaper, selvinnsikt og ferdigheter for å kunne fungere profesjonelt, hensiktsmessig og effektivt som psykologer etter fullført cand. psychol.-eksamen.
Det langsgående studieløpet har fokus på kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk og klienter.
Emnet har fokus på personlige forutsetninger, kommunikasjon og kliniske ferdigheter i arbeid i et flerkulturelt samfunn
og med minoritetsgrupper. Psykologens rolle i kommunen, i forhold til lavterskeltilbud, forebygging, og samfunnsarbeid vektlegges. Studentene skal lære ferdigheter for å kunne tilpasse sin kommunikasjon og samhandling i møte med brukere, pårørende og samarbeidspartnere med ulik sosiokulturell, etnisk og faglig bakgrunn. Det legges vekt på å utvikle en kultursensitiv
holdning og toleranse i møte med personer med ulik kulturell og etnisk bakgrunn, samt hvordan en kan anvende kunnskap om menneskerettigheter i et psykologfaglig perspektiv.
Det faglige innholdet er strukturert i 3 temaer:
- Tema 1: Psykologens rolle i kommunen, forebygging og samfunnsarbeid.
- Tema 2: Kultursensitive kommunikasjonsferdigheter og betydningen av menneskerettigheter i arbeid med flerkulturelle og flerspråklige samfunn og minoritetsgrupper inkl. bruk av tolk.
- Tema 3: Systemforståelse i organisasjoner og hvordan bidra til endringsprosesser
Hva lærer du
Felles for alle temaene:
Kunnskap: Kunne forklare betydningen av egen utvikling i rollen som psykolog
Ferdigheter: Studenten skal kunne gi konstruktive og støttende tilbakemeldinger til hverandre, og vise interesse for å reflektere over tilbakemeldinger.
Vise initiativ til å delta faglig og konstruktivt i gruppediskusjoner der det reflekterer over psykologrollen og personlige forutsetninger drøftes.
Generell kompetanse: Studentene skal kunne reflektere over hvilke forutsetninger og behov ulike grupper vil ha som mottakere av informasjon, og hvordan ens egen kommunikasjon og presentasjon kan tilpasses dette.
Tema 1: Psykologens rolle i kommunen, forebygging og samfunnsarbeid.
Kunnskap:
- Ha kjennskap til psykologens rolle og problemstillinger en kan møte i arbeid på kommunalt nivå.
- Ha kjennskap til hvordan arbeide forebyggende i et samfunnspsykologisk perspektiv på kommunalt nivå.
- Ha kunnskap om menneskerettigheter i psykologisk arbeid.
- Ha kjennskap til betydningen av samarbeid med andre instanser der dette er relevant.
Tema 2: Kultursensitivitet og betydningen av menneskerettigheter i arbeid med flerkulturelle og flerspråklige samfunn og minoritetsgrupper
Kunnskap:
- Ha kunnskap om menneskerettigheter i psykologisk arbeid
Ferdigheter:
- Kunne formidle skriftlig problemstillinger knyttet til kulturtursensitivitet og/eller menneskrettigheter
Generell kompetanse:
- Kunne anvende psykologfaglig kunnskap i utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger de identifiserer i samfunnet.
Kunnskap:
- Ha kunnskap om psykologens arbeid i flerkulturelle samfunn
Ferdigheter:
- Kunne reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter og hvordan justere seg i møte med personer med annen kulturell og språklig bakgrunn.
- Kunne arbeide med tolk og kjenne til utfordringer med dette
Generell kompetanse:
- Kunne anvende kunnskap om språk og kultur i forhold til psykologfaglig arbeid
- Kunne vise respekt for andre menneskers integritet, verdighet og autonomi i sin yrkesutøvelse
Tema 3: Systemforståelse i organisasjoner og hvordan bidra til endringsprosesser.
Kunnskap:
- Kunnskap om hvordan tilegne seg systemforståelse i organisasjoner
Ferdigheter:
- Kunne formidle problemstillinger og forslag til løsninger i systemarbeid
Generell kompetanse:
- Kunne iverksette endringsarbeid i grupper, systemer og organisasjoner
Eksamen
Arbeidskrav:
- Rapport basert på et møte med psykologfaglig instans/person på utvekslingsstedet om betydningen av kultursensitivitet og/eller menneskerettigheter i arbeid med flerkulturelle og flerspråklige samfunn og minoritetsgrupper
- For tema 1: Skrive en rapport basert på et møte med psykologfaglig arbeid på kommunalt nivå.
- For tema 2: Notat over analyse av en valgt organisasjon på utvekslingsstedet, problemstillinger og forslag til løsning.
Eksamen:
Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått av mentor. Refleksjonsnotater fra dette og de øvrige semestrene danner grunnlaget for et sammenfattende refleksjonsnotat på 6 semester.
Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren ikke bestått tidlig i det påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: PSY-1616
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Tidligere år og semester for dette emnet