vår 2021
PSY-1616 Profesjonsforberedende emne IV, Utland - 5 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne og er forbeholdt studenter på profesjonsstudiet i psykologi.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PSY-1512 Statistikk og metode II, PSY-1604 Profesjonsforberedende emne II, PSY-1701 Personlighetspsykologi, PSY-2553 Cognitive Psychology and dissemination of science

Innhold

Faglig innhold og relevans i studieprogrammet

Emnet er fjerde del av et langsgående studieløp på profesjonsstudiet hvor studentene tilegner seg det nødvendige av kunnskaper, selvinnsikt og ferdigheter for å kunne fungere profesjonelt, hensiktsmessig og effektivt som psykologer etter fullført cand. psychol.-eksamen.

Det langsgående studieløpet har fokus på kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk og klienter.

Emnet har fokus på personlige forutsetninger, kommunikasjon og kliniske ferdigheter i arbeid i et flerkulturelt samfunn

og med minoritetsgrupper. Psykologens rolle i kommunen, i forhold til lavterskeltilbud, forebygging, og samfunnsarbeid vektlegges. Studentene skal lære ferdigheter for å kunne tilpasse sin kommunikasjon og samhandling i møte med brukere, pårørende og samarbeidspartnere med ulik sosiokulturell, etnisk og faglig bakgrunn. Det legges vekt på å utvikle en kultursensitiv

holdning og toleranse i møte med personer med ulik kulturell og etnisk bakgrunn, samt hvordan en kan anvende kunnskap om menneskerettigheter i et psykologfaglig perspektiv.

Det faglige innholdet er strukturert i 3 temaer:

  • Tema 1: Psykologens rolle i kommunen, forebygging og samfunnsarbeid.
  • Tema 2: Kultursensitive kommunikasjonsferdigheter og betydningen av menneskerettigheter i arbeid med flerkulturelle og flerspråklige samfunn og minoritetsgrupper inkl. bruk av tolk.
  • Tema 3: Systemforståelse i organisasjoner og hvordan bidra til endringsprosesser


Hva lærer du

Felles for alle temaene:

Kunnskap: Kunne forklare betydningen av egen utvikling i rollen som psykolog

Ferdigheter: Studenten skal kunne gi konstruktive og støttende tilbakemeldinger til hverandre, og vise interesse for å reflektere over tilbakemeldinger.

Vise initiativ til å delta faglig og konstruktivt i gruppediskusjoner der det reflekterer over psykologrollen og personlige forutsetninger drøftes.

Generell kompetanse: Studentene skal kunne reflektere over hvilke forutsetninger og behov ulike grupper vil ha som mottakere av informasjon, og hvordan ens egen kommunikasjon og presentasjon kan tilpasses dette.

 

Tema 1: Psykologens rolle i kommunen, forebygging og samfunnsarbeid.

Kunnskap:

  • Ha kjennskap til psykologens rolle og problemstillinger en kan      møte i arbeid på kommunalt nivå.
  • Ha kjennskap til hvordan arbeide forebyggende i et samfunnspsykologisk perspektiv på kommunalt nivå. 
  • Ha kunnskap om menneskerettigheter i psykologisk arbeid.
  • Ha kjennskap til betydningen av samarbeid med andre instanser der dette er relevant.

Tema 2: Kultursensitivitet og betydningen av menneskerettigheter i arbeid med flerkulturelle og flerspråklige samfunn og minoritetsgrupper

Kunnskap:

  • Ha kunnskap om menneskerettigheter i psykologisk arbeid

Ferdigheter:

  • Kunne formidle skriftlig problemstillinger knyttet til  kulturtursensitivitet og/eller menneskrettigheter

Generell kompetanse:

  • Kunne anvende psykologfaglig kunnskap i utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger de identifiserer i samfunnet.

Kunnskap:

  • Ha kunnskap om psykologens arbeid i flerkulturelle samfunn

Ferdigheter:

  • Kunne reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter og hvordan justere seg i møte med personer med annen kulturell og språklig bakgrunn.
  • Kunne arbeide med tolk og kjenne til utfordringer med dette

Generell kompetanse:

  • Kunne anvende kunnskap om språk og kultur i forhold til psykologfaglig arbeid
  • Kunne vise respekt for andre menneskers integritet, verdighet og autonomi i sin yrkesutøvelse 

 

Tema 3: Systemforståelse i organisasjoner og hvordan bidra til endringsprosesser.

Kunnskap:

  • Kunnskap om hvordan tilegne seg systemforståelse i organisasjoner

Ferdigheter:

  • Kunne formidle problemstillinger og forslag til løsninger i systemarbeid

Generell kompetanse:

  • Kunne iverksette endringsarbeid i grupper, systemer og organisasjoner 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studentene følger undervisningen i forhold til sin utveksling.

Eksamen

Arbeidskrav:

  • Rapport basert på et møte med psykologfaglig instans/person på utvekslingsstedet om betydningen av kultursensitivitet og/eller menneskerettigheter i arbeid med flerkulturelle og flerspråklige samfunn og minoritetsgrupper
  • For tema 1: Skrive en rapport basert på et møte med psykologfaglig arbeid på kommunalt nivå.
  • For tema 2: Notat over analyse av en valgt organisasjon på utvekslingsstedet, problemstillinger og forslag til løsning.

Eksamen:

Refleksjonsnotat vurderes til bestått / ikke bestått av mentor. Refleksjonsnotater fra dette og de øvrige semestrene danner grunnlaget for et sammenfattende refleksjonsnotat på 6 semester.

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren ikke bestått tidlig i det påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: PSY-1616
  • Tidligere år og semester for dette emnet