høst
2020
TEK-0501 Teknologi og samfunn - 0 stp
Innhold
Læringsutbyttebeskrivelsene over beskriver emnets faglige innhold godt. Essensen i emnet er selvsagt å finne i skjæringspunktene mellom teknologi på den ene siden og samfunnet på den andre. Teknologi gjennomsyrer samfunnet. Ikke bare teknologi som de ulike duppedittene vi daglig bruker, men også gjennom samfunnsorganiseringa vi er del av. Sentrale spørsmål i emnet er: Hvordan påvirkes vi av teknologien vi har rundt oss? I hvor stor grad er den en del av livene våre, og i hvilken grad påvirker teknologi samfunn og samfunnsutvikling?
Og, vice versa: I hvor stor grad påvirker samfunnet - vi - teknologiutviklinga? Er vi klar over disse sammenhengene, og i så fall, hva gjør vi med det?
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
- Kandidaten har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
- Kandidaten har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer
- Kandidaten har kjennskap til lover og forskrifter, hvordan disse utvikles
og brukes.
- Kandidaten har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen
historisk og geografisk.
- Kandidaten har kunnskap om teknologi som grunnlag for
samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi
og miljø.
Ferdigheter
- Kandidaten kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle
teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn
og miljø.
- Kandidaten kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og
hovedstrukturen i norsk næringsliv, samt den betydning globalisering og
kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
- Kandidaten kan gjøre greie for prinsipper for samfunnsvitenskapelig
tenking.
- Kandidaten kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg.
Kompetanse
- Kandidaten forstår betydningen av ikke tekniske ferdigheter i sitt arbeid
med teknologiske løsninger.
- Kandidaten forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
- Kandidaten forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet
Eksamen
Arbeidskrav
- Ett godkjent muntlig gruppearbeid
- Én godkjent muntlig individuell presentasjon
- Ett godkjent tverrfaglig arbeid, skriftelig
- 80 % tilstedeværelse
Den enkelte faglærer vurderer på selvstendig grunnlag hvorvidt et arbeidskrav
godkjennes eller ikke (Bestått eller Ikke bestått), og setter selv frister for når det må være godkjent.
Alle arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent seinest tre uker før
eksamen.
Ved stryk på ordinær eksamen og kontinuasjonseksamen, må arbeidskrav oppfylles
på nytt ved neste emneavvikling.
Eksamen og vurdering
Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Avsluttende skriftlig skoleeksamen teller 50 % av den endelige karakteren i emnet. Mappe utgjør 50 % av endelig karakter. Mappekarakteren settes på grunnlag av:
- En firetimers skriftlig skoleprøve på slutten av første semester som teller 50 % av mappekarakteren
- En firetimers skriftlig skoleprøve mot slutten av andre semester som teller 50 % av mappekarakteren
For å bestå emnet må begge elementer i mappa og avsluttende eksamen ha karakter E eller bedre.
Det tilbys kontinuasjonseksamener i emnet både etter mappeprøvene og endelig eksamen for de som får karakteren F/stryk.
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Alta | Bodø |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: TEK-0501
- Ansvarlig enhet
- Institutt for industriell teknologi
- Tidligere år og semester for dette emnet