høst 2020
TEK-0501 Teknologi og samfunn - 0 stp

Emnetype

Emenet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet er forbeholdt studenter som oppfyller kravene til fullt forkurs.  

Innhold

Læringsutbyttebeskrivelsene over beskriver emnets faglige innhold godt. Essensen i emnet er selvsagt å finne i skjæringspunktene mellom teknologi på den ene siden og samfunnet på den andre. Teknologi gjennomsyrer samfunnet. Ikke bare teknologi som de ulike duppedittene vi daglig bruker, men også gjennom samfunnsorganiseringa vi er del av. Sentrale spørsmål i emnet er: Hvordan påvirkes vi av teknologien vi har rundt oss? I hvor stor grad er den en del av livene våre, og i hvilken grad påvirker teknologi samfunn og samfunnsutvikling?

Og, vice versa: I hvor stor grad påvirker samfunnet - vi - teknologiutviklinga? Er vi klar over disse sammenhengene, og i så fall, hva gjør vi med det?


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

- Kandidaten har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering

- Kandidaten har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer

- Kandidaten har kjennskap til lover og forskrifter, hvordan disse utvikles

og brukes.

- Kandidaten har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen

historisk og geografisk.

- Kandidaten har kunnskap om teknologi som grunnlag for

samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi

og miljø.

Ferdigheter

- Kandidaten kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle

teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn

og miljø.

- Kandidaten kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og

hovedstrukturen i norsk næringsliv, samt den betydning globalisering og

kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.

- Kandidaten kan gjøre greie for prinsipper for samfunnsvitenskapelig

tenking.

- Kandidaten kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg.

Kompetanse

- Kandidaten forstår betydningen av ikke tekniske ferdigheter i sitt arbeid

med teknologiske løsninger.

- Kandidaten forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.

- Kandidaten forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger normalt en dobbeltøkt per uke. Bruk av pensum og annen litteratur, og bruk av IKT-ressurser. Nok en ukentlig dobbeltøkt brukes til oppgavearbeid, muntlige presentasjoner og skriftlige arbeider, gruppearbeid og tverrfaglig arbeid. 

Eksamen

Arbeidskrav

- Ett godkjent muntlig gruppearbeid

- Én godkjent muntlig individuell presentasjon

- Ett godkjent tverrfaglig arbeid, skriftelig

- 80 % tilstedeværelse

Den enkelte faglærer vurderer på selvstendig grunnlag hvorvidt et arbeidskrav

godkjennes eller ikke (Bestått eller Ikke bestått), og setter selv frister for når det må være godkjent.

Alle arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent seinest tre uker før

eksamen.

Ved stryk på ordinær eksamen og kontinuasjonseksamen, må arbeidskrav oppfylles

på nytt ved neste emneavvikling.

Eksamen og vurdering

Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått. Avsluttende skriftlig skoleeksamen teller 50 % av den endelige karakteren i emnet. Mappe utgjør 50 % av endelig karakter. Mappekarakteren settes på grunnlag av:

- En firetimers skriftlig skoleprøve på slutten av første semester som teller 50 % av mappekarakteren

- En firetimers skriftlig skoleprøve mot slutten av andre semester som teller 50 % av mappekarakteren

For å bestå emnet må begge elementer i mappa og avsluttende eksamen ha karakter E eller bedre.

Det tilbys kontinuasjonseksamener i emnet både etter mappeprøvene og endelig eksamen for de som får karakteren F/stryk.


  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Alta | Bodø |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: TEK-0501
  • Tidligere år og semester for dette emnet