høst 2020
BED-1004NETT Markedsføring - 10 stp

Sist endret: 26.11.2020

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.


Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner på bachelornivå.


Innhold

Kurset presenterer sentrale begreper og modeller innen markedsføringsfaget. Kurset tar opp temaer som etikk, organisasjonenes samfunnsansvar, kjøpsatferd, markedssegmentering og målgrupper, relasjonsmarkedsføring, produktutvikling og produktpolitikk, distribusjon, prispolitikk og kommunikasjon. Kurset gir en innføring i hvordan man best mulig skal systematisere og koordinere organisasjonens markedsarbeid.

Hva lærer du

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner.
  • Ha kunnskap om etiske, sosiale og samfunnsmessige konsekvenser av organisasjonens verdiskapning og markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
  • Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
  • Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
  • Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
  • Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for organisasjonens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.

 

Ferdigheter:

  • Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
  • Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil tilføre kundene, organisasjonen og samfunnet verdi, samtidig som hensynet til miljø, ressursen og langsiktig bærekraft blir ivaretatt.
  • Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
  • Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
  • Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.

 

Generell kompetanse:

  • Kunne gjøre egne kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for organisasjonens måloppnåelse, miljøets, forbrukernes og samfunnets langsiktige interesser.
  • Kunne forstå gjennomføringen og konsekvensene av organisasjonens markedsarbeid med bakgrunn i organisasjonens miljø- og samfunnsansvar
  • Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene organisasjonens står overfor.
  • Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring verdiskapning og markedsføring i organisasjonen.
  • Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
  • Kunne bidra i diskusjoner omkring hvordan organisasjoner kan ta miljø- og samfunnshensyn, og hvordan disse bør innarbeides i organisasjonens virksomhet.
  • Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.
  • Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Undervisningen streames live fra UiTs lokaler i Alta og opptak vil kunne bli brukt på et senere tidspunkt. Handelshøgskolen har gjennomført en vurdering av behandlingsgrunnlaget  interesseavveining og henviser til Datatilsynets veileder om behandlingsgrunnlag.

Behandlingsgrunnlaget er «berettiget interesse» og formålet med bruken er å få formidlet faglig innhold og lærings prosesser. Live sendinger blir lagret og publisert på Canvas slik at materialet senere kan benyttes som repetisjon og/eller ses av studenter som ikke kunne følge Live sendingene (arbeid, sykdom etc). Innspillinger av høy kvalitet vil kunne benyttes også for senere års inntak dersom det er behov for det, men kun opptak av typen der foreleser er i sentrum.


Eksamen

Arbeidskrav:

For å få avlegge eksamen må studentene få godkjent to arbeidskrav. Godkjente arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.

Det første arbeidskravet er å bestå ikomp. Dette er et nettbasert kurs i informasjonskompetanse; http://www.mooc.no/course/ikomp/

Det andre arbeidskravet er enn innlevering som kan leveres i grupper eller individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.

Eksamen:

4-timers skriftlig individuell skoleeksamen. Karakterskala A-E, med F som stryk.

Skriftlig eksamen avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Kirkenes, Harstad og Narvik, samt ved Nord-Troms studiesenter, Vadsø Studiesenter og studiesenteret på Finnsnes. I tillegg vil det bli avhold skriftlig eksamen på nærmere bestemt lokasjon i Oslo. Ved eksamensavvikling i Oslo og ved studiesentre vil det påløpe en viss egenandel for dekning av eksterne utgifter (leie av lokaler, ekstravakter etc.).

Studentene må selv velge eksamenssted når de registrerer seg til eksamen i studentweb. Studenter som ikke registrerer eksamenssted vil bli plassert på eksamenslisten i Tromsø eller Alta.

Vi gjør oppmerksom på at eventuell digital eksamen normalt kun gjelder våre campus grunnet regelverk rundt disse. Ved studiesentrene går eksamen på papir. Eksamen i Oslo er digital.

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig fire timers skoleeksamen (teller 100%) og avvikles kun ved Campus (Alta, Kirkenes, Harstad, Narvik og Tromsø).


Timeplan

Studiepoengreduksjon

BED-1004 Markedsføring 10 stp
BED-1004F Markedsføring 10 stp
  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert | Annet |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-1004NETT