høst
2020
BLU-2017 Tilpasset læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern. Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- barnehagen som inkluderende fellesskap og tilpasset læringsmiljø for alle barn
- barnehagens ansvar og oppgaver for tidlig innsats
- barn med behov for særskilt hjelp og støtte
- barn som utsettes for omsorgssvikt
- veiledning og rådgivning
- observasjon og kartlegging
- foreldresamarbeid
- tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- hva begrepene inkludering, tilpasset opplæring og tidlig innsats innebærer, og hvordan de plasserer seg i en barnehagehverdag
- barn med behov for særskilt hjelp og støtte, med vekt på høyfrekvente grupper, og barn som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep
- barn i sorg og krise
- relevant lovverk, styringsdokumenter og lokale retningslinjer for tidlig innsats
- barnehagens ansvar og oppgaver knyttet til kommunalt samarbeid om tidlig innsats, samt ulike samarbeidsinstansers innsats knyttet til barn som vekker bekymring
- foreldresamarbeid og foreldres rettigheter og plikter knyttet til eget barns oppdragelse og opplæring
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for inkluderende fellesskap for alle barn gjennom felles opplevelser og mestring
- identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, og på bakgrunn av faglige vurderinger raskt iverksette tiltak
- observere, kartlegge, dokumentere og iverksette tilpasset læringsmiljø for barn og barnegrupper som har behov for det
- utarbeide differensierte opplæringsplaner
- inngå i samarbeid og dialog med foreldre og andre samarbeidspartnere om barn med særskilte behov, og gjennomføre foreldresamtaler om vanskelige tema
- ivareta barn i sorg og krise
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår målsettingen med og betydningen av tidlig innsats, og har innsikt i hvordan kommunalt samarbeid om tidlig innsats fungerer
- gjør selvstendige, faglige vurderinger knyttet til oppfølging av barn som har behov for særskilt hjelp og støtte og iverksette tiltak på bakgrunn av dette
- forstår betydningen av tidlig foreldreinvolvering og kunne etablere et godt foreldresamarbeid
- bruker aktivt aktuelt lovverk til barnets beste
- gjør etiske overveielser knyttet til tidlig innsats
- er i stand til kritisk å reflektere over og vurdere tiltak, programmer og tilbud som barnehagen tilrås å benytte til pedagogiske formål med bakgrunn i faglig kunnskap
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- intervju med barnehageleder/pedagogisk leder og spesialpedagog/støttepedagog om barnehagens arbeid med tilpasset læringsmiljø og barn med behov for særskilt hjelp og støtte. Intervjuet skriftliggjøres og godkjennes av praksislærer
- i samarbeid med det øvrige personalet skal studenten planlegge og lede minimum to læringsaktiviteter i barnegruppe med fokus på inkluderende fellesskap. Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en individuell faglig tekst om sentralt tema i emnet (omfang om lag 1500 ord)
- et webinar knyttet til sentralt tema i emnet. Studentene jobber i par. Omfang ca. 10 minutter, manus leveres skriftlig.
- muntlig gruppeframlegg i plenum med utgangspunkt i erfaringer fra praksis, omfang ca. 20 minutter
- gjennomføre dialogøvelser som tematiserer foreldresamtaler om vanskelige tema. Felles refleksjon i plenum
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til tidligere faglig relevant praksiserfaring på om lag 1500 ord
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av: Individuell muntlig eksamen (omfang 20 minutter).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2017
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
-
Marita Ernstsen
Studiekonsulent førstelinjetjenesten og utdanning
+4778450199
marita.ernstsen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet