Praksisstudiet i helsesykepleie gir erfaring med helsesykepleie i kommunehelsetjenesten. Studiet bygger på sykepleie, og bidrar til å videreutvikle og anvende sykepleie i helsefremmende og forebyggende arbeid. Praksisstudiet bygger på de forutgående emnene i studiet. Studiet vektlegger både bredde- og dybdekunnskap i fagets ulike arbeidsområder.
Det forutsetter stor grad av selvstendighet, initiativ og gjennomføringsevne i læringsprosessen. Evne til refleksjon over egen rolle og innsats vektlegges.
Tjenesteutøvelse i helsesykepleie krever, i tillegg til praktiske ferdigheter, evne til muntlig og skriftlig redegjørelse- og beskrivelse av praktiske læresituasjoner hvor kritisk vurdering vektlegges.
Studentenes holdninger, praktiske ferdigheter, evne til samhandling og kommunikasjon, selvstendighet og ansvarlighet er sentrale aspekter i dette emnet.
Hovedinnholdet i emnet er personlig og profesjonell erfaring med tjenestefeltets praksis. Både mangfold av situasjoner, gjøremål og nivå og dybde i læringen er vesentlig. Samtaler, veiledning, rådgiving, helseopplysning og undervisning i møter og konsultasjoner med barn og unge i alle aldre og deres foreldre/omsorgspersoner er en vesentlig side av emnet. Det forutsetter erfaring med helsestasjons - og skolehelsetjenesten ved ulike alderstrinn, og med de oppgaver tjenesten skal ha. Kartlegging og vurdering av behov og tiltaksnivå, oppfølging av tiltak og valg av innfallsvinkel inngår. Hjemmebesøk og oppsøkende arbeid skal ivaretas. Brukerperspektivet og samarbeid med brukerne vektlegges hvor blant annet vurdering av metoder i arbeidet inngår. Både fastsatte prosedyrer, nøyaktighet og skriftlig dokumentasjon fokuseres, samtidig som samarbeidsevne, faglig skjønn, tilpasninger og individualitet er sentralt.
I læreprosessen vil utføring av faglig arbeid ha progresjon fra enkle og oversiktlige gjøremål til det mer krevende og komplekse ut over i periodene. Gjennomføringsevne og målrettethet vektlegges.
Kunnskapsaspektene holdning, praktisk ferdighet, samhandling og kommunikasjon, refleksjon, selvstendighet og ansvar er vesentlig i dette emnet.
Kunnskaper:
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
Arbeidskrav:
Vårsemester:
1. Et skriftlig arbeidskrav
2. Godkjent første praksisperiode
Første praksisperiode må være godkjent for å kunne begynne på andre praksisperiode.
Høstsemester:
3. Et skriftlig arbeidskrav
4. Minimum 80 % oppmøte i praksis.
Eksamen:
Emnets arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen del 1 og 2.
Eksamensvurderinger består av to deler.
Del 1: Vurdering av praksis. Bestått /ikke bestått
Eksamen del 1 må være bestått for å kunne stille til del 2 av eksamen.
Del 2: Skriftlig hjemmeeksamen. Bestått / ikke bestått
Kontinuasjonseksamen:
Eksamen Del 1- Det arrangeres ikke kontinuasjon/utsatt eksamen for vurdering av praksis. «Ikke bestått» i praksis medfører endret studieprogresjon og overflytting til neste kull.
Eksamen Del 2- Ved bestått resultat i eksamen del 1, gis det adgang til kontinuasjonseksamen i påfølgende semester.