høst 2020
HEL-3223 Nevrologisk fysioterapi, del 2 - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på masterutdanning fysioterapi og kan ikke tas som enkeltemne. Forkunnskapskrav for å kunne ta eksamen i emne Hel-3223 er bestått eksamen i emne HEL-3222.

Innhold

Emnet omhandler utvikling av spesialisert handlingskompetanse knyttet til funksjonsvurdering og behandling av personer med nevrologisk betingede funksjonsproblemer. Denne kompetansen utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og rehabilitering/habilitering som kan inngå i tverrprofesjonelle tjenestetilbud og koordinerte pasientforløp.

Emnet introduseres gjennom teoretisk og praktisk tematisering av målsettingsarbeid som en profesjonell, tverrprofesjonell og interaktiv prosess. Ulike modeller og teorier for motorisk læring drøftes kritisk samt det nevrobiologisk grunnlaget for dette knyttet til systemkontroll i CNS og muskelskjelettsystemet. Nevro- og muskelplastisitet tematiseres og drøftes i relasjon til spesifikk versus generell tilnærming, dosering og organisering av tiltak i nevrologisk fysioterapi. Treningslære og ulike terapeutiske tilnærminger slik som eksempelvis oppgaveorientert terapi, styrketrening, utholdenhetstrening, constraint induced movement therapy tematiseres og relateres til bevegelsesvitenskap. Kritisk refleksjon over fordeler og ulemper, teoretisk grunnlag, kroppsforståelse og dokumentert effekt ved ulike tilnærminger drøftes kritisk.

Formidling av spesifikk kompetanse i analyse og håndtering, integrert med verbal kommunikasjon er sentralt i emnet. Det fokuseres på klinisk kunnskap/kompetanse som kan bidra til endringer i pasientens rammebetingelser for bevegelse, eksempelvis kroppsfunksjoner og -strukturer, aktiviteter og deltakelse og tematisering av implikasjoner for personen og dagligliv. Individualisering av behandling sees som et klinisk ideal og relateres til ulike forhold i det aktuelle møtet; for eksempel tidligere funksjonsnivå, kommunikasjonsformer, kroppslig uttrykk og ressurser, nevrologiske utfall og adapterte tilpasninger som følge av bevegelseserfaringer etter skade/sykdom samt pasient/pårørendes ønsker og forventinger. Den interaktive og skapende prosessen mellom fysioterapeut og pasient vektlegges. Tilrettelegging av meningsfulle terapi-situasjoner og oppgaver, verbal kommunikasjon og fysisk interaksjon for å fremme initiativ og aktiv deltakelse hos pasienten anses som vesentlig.

Evaluering av endring i funksjon vektlegges og knyttes til ICF-nivåer.

Kritisk refleksjon over standardiserte tester, pasientens selvrapportering og andre evalueringsformer vektlegges. Overføringsverdi fra terapisituasjon til livssituasjon drøftes kritisk.

Emnet gir innsikt i hvordan norsk helse- og trygdesystem fungerer og hvordan nevrologisk fysioterapi inngår i det totale helsetilbudet.[i]

Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass, praksisveiledning og 2 dager hospitering (selvvalgt) ved relevante sykehus/rehabiliteringsinstitusjoner/ kommunale- eller private praksiser utfyller den kliniske undervisningen i samlingene.

 #_ednref1

[i] Kurs i trygdefaglige emner følger samme mal som tilsvarende kurs for manuellterapeuter, kiropraktorer og leger ved UiO.


Hva lærer du

Kunnskaper

  • Har avansert kunnskap om ulike teoretiske modeller for funksjon, bevegelse og motorisk læring med vekt på aktuelle implikasjoner for personer med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.

 

  • Har inngående kunnskap om målsettingsarbeid, intervensjoner, evalueringsredskaper og teoretisk grunnlag innen nevrologisk fysioterapi.

 

  • Har avansert kunnskap om motivasjon, treningsprinsipper, nevrobiologisk og muskulært grunnlag for gjenvinning og optimalisering av funksjon innen nevrologisk fysioterapi.

Ferdigheter

  • Kan utføre avansert funksjonsvurdering og behandling av personer med skade eller sykdom i CNS, med vekt på individualisering; herunder optimalisering av bevegelse på kroppsfunksjoner og -strukturer, aktivitet og deltakelse gjennom samhandling med pasient, eventuelle pårørende og andre faggrupper.

 

  • Kan kombinere funksjonelle bevegelsesmønstre, håndteringsteknikker og kommunikative virkemidler i behandling tilpasset den enkeltes tilstand og situasjon slik at pasientens mestringsevner og ressurser styrkes.

 

  • Kan redegjøre inngående for teoretisk begrunnelse for valg og vurderinger, handlinger og samhandling i egen praksis gjennom integrering av ulik type teori og kritisk evaluere prosess og effekt av egen behandling/samhandling med pasient.

 

  • Kan redegjøre skriftlig og muntlig for teoretisk underbygning av eget klinisk resonnement, mål og tiltak knyttet til funksjonsvurdering av egen pasient samt formidle dette til pasient/pårørende.

 

  • Kan redegjøre muntlig og skriftlig for vurderinger av egne pasienter og behandling av disse i tverrprofesjonelle sammenhenger, samt bidra til utvikling av individuelle planer og koordinerte forløp for den enkelte pasient.  

Generell kompetanse:

  • Kan bruke kunnskap utviklet i dette emnet til å identifisere og  redegjøre for faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet både til fagpersonell og brukere/pasienter for sammen å bidra til innovasjon og utvikling av gode helsetjenester.

 

  • Kan bruke klinisk kompetanse utviklet i dette emnet i klinisk arbeid innen andre felt i fysioterapi.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

10 studiepoeng. Samlet arbeidsomfang utgjør 300 timer fordelt slik:

  • Forelesninger: 12 timer
  • Seminarundervisning (teoretisk, praktisk): 26 timer
  • Gruppearbeid: 6 timer
  • Praksisveiledning: 20 timer
  • Praksis: 100 timer
  • Selvstudium: 100 timer
  • Eksamensforberedelser: 36 timer

Emnet undervises gjennom tredje semester, til sammen 2 uker undervisning og 2 dager hospitering. Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjoner, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, praksisstudier ved eget arbeidssted, praksisveiledning, hospitering og  selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer. 


Eksamen

Følgende arbeidskrav inngår og alle er obligatoriske: 

Arbeidskrav

  • Utarbeide individuelle læringsbehov: 300-500 ord (til 1. samling)
  • Føre logg fra egen praksis i tråd med retningslinjer.

Det er utarbeidet egne retningslinjer til hvert arbeidskrav, tilbakemelding gis av faglærer muntlig (Canvas/skype) eller skriftlig. Godkjenning av praksisstudier etter fastsatte kriterier: faglærer(e) godkjenner). All undervisning, praksisstudier og praksisveiledning og hospitering er obligatorisk med minimum 80% oppmøte.

Emnet avsluttes med individuell klinisk eksamen ved UiT i slutten av tredje semester. Eksamen gjennomføres over to dager med pasient 13 år, eller eldre med nevrologisk eller nevromuskulært betinget tilstand som påvirker evnen til å bevege seg.

Første dag: Gjennomføre undersøkelse og funksjonsvurdering.

Andre dag:

  • Presentere sammendrag, klinisk resonnement og konklusjon av undersøkelse og funksjonsvurdering, inkludert mål
  • Gjennomføre behandling med pasienten
  • Muntlig høring

Det er utarbeidet retningslinjer og sensorveiledning for eksamen. Eksamenskommisjonen består av en intern og en ekstern sensor. Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått. Eksamen arrangeres hvert tredje år.

Det arrangeres kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: HEL-3223
  • Tidligere år og semester for dette emnet