høst
2020
MUS-3303 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 10 stp
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for pedagogisk forskning
- Innsikt i pedagogiske forskningsmetoder, inkludert både kvalitative, kvantitative og historiske tilnærminger
- Inngående kunnskap om forskningsetikk og forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter:
- Kunne formulere problemstillinger for å utvikle pedagogiske forskningsprosjekter
- Kunne anvende og vurdere pedagogisk forskningslitteratur i utvikling av et forskningsprosjekt
- Kjenne til praktiske framgangsmåter for å gjennomføre kvantitative og kvalitative studier i utdanningsforskning
- Kunne anvende ulike metoder for innhenting av kvantitative og produksjon av kvalitative data
Generell kompetanse:
- Kunne vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte
- Kunne analysere og reflektere over relevante etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen
- Kunne utvikle et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- Kunne gjennom prosjektskissen formidle sitt selvstendige utdanningsfaglige arbeid og vise beherskelse av fagets uttrykksformer
- Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Eksamen
Obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før kandidaten kan gå opp til eksamen:
- Muntlig fremlegg av et teoriemne relatert til første semesters pensum
- Ferdigstilling av prosjektbeskrivelse og framlegg av denne
Skriftlig arbeid i form av et vitenskapelig essay, med selvvalgt tema som skal være godkjent av faglærer. Omfang på ca 2000 ord.
Eksamen vurderes med Bestått/Ikke bestått
Kontinuasjon påfølgende semester
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: MUS-3303
- Ansvarlig enhet
- Musikkonservatoriet
- Tidligere år og semester for dette emnet