høst
2020
PED-1001 Pedagogisk psykologi - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi; det kulturelle perspektivet tar for seg barn og unge som kulturbærere og belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst, utdanning og samfunn særlig oppmerksomhet.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
- Ha oversikt over hvordan oppvekstforhold påvirker utvikling
- Ha oversikt over hvilke personlige og samfunnsrelaterte variabler som påvirker utvikling
Ferdigheter:
- kunne skriftlig og vitenskapelig formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling, hvordan oppvekstforhold, personlige og samfunnsrelaterte variabler påvirker utvikling
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
- Forstå hva som kan påvirke utvikling og hvordan man skal jobbe med dette i en pedagogisk setting.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:
- Skriftlig innlevering over gitt tema.
Eksamen består av:
- 7-timers hjemmeoppgave.
Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet