vår 2020
PED-1017 Spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk. Kan tas som enkeltemne. 

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. 

Forkunnskapskrav er:

  • PED-0001 Innføring i spesialpedagogikk;
  • PED-0700 Examen paedagogicum;
  • PED-1001 Pedagogisk psykologi;
  • eller tilsvarende

Opptakskode 9199 - enkeltemner lavere grad


Obligatorisk forkunnskapskrav

PED-0001 Innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk, PED-0700 Examen paedagogicum, PED-1001 Pedagogisk psykologi

Innhold

Emnet gir en generell innføring i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole. Spesialpedagogikkens plass i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet vil være sentralt i emnet.  

Emnet gir kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i utrednings- og tiltaksarbeid i barnehage og skole. Studentene får et innblikk i utredningsarbeid, kartleggingsmateriell og kartleggingsprosedyrer og tilrettelegging i det spesialpedagogiske arbeidet.  


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten har kunnskap om: 

  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet i barnehage og skole.  
  • Test-teori, kartlegging og kartleggingsmateriell i det spesialpedagogiske arbeidet 
  • Sentrale spesialpedagogiske begreper som tilpasset opplæring, tidlig innsats, forebyggende arbeid og likeverd. 
  • Sentrale lover og forskrifter knyttet til spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole. 
  • Tverrfaglig samarbeid om barn med behov for ekstra tilrettelegging i barnehage og skole 

Ferdigheter 

Studenten kan: 

  • Planlegge og gjennomføre enklere spesialpedagogiske kartlegginger i barnehage og skole 
  • Vurdere og gir råd om tiltak for barn med ekstra tilretteleggingsbehov i barnehage og skole.  
  • Utforme spesialpedagogiske utredningsrapporter 

Kompetanse 

Studenten kan:  

  • Reflektere over etiske dilemmaer knyttet til bruk av testmateriell innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet. 
  • Reflektere over egne kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse i spesialpedagogisk arbeid. 
  • Foreta kritiske refleksjoner over kvaliteten til kartleggingsmateriell basert på test-teori. 
  • Drøfte hvordan spesialpedagogikk som fagfelt kan bidra til forebygging av vansker hos barn og unge. 
  • Reflektere over egen og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole, samt i møte med foreldre/foresatte og øvrig hjelpeapparat. 

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnets undervisning består av 20 timer med forelesninger og 20 timer med seminarundervisning. All undervisning vil foregå på campus.  Pensum på om lag 700 sider.  

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen: 

  • Innlevering av en kartleggingsrapport etter gjennomført kartlegging av en medstudent på 1-3 sider. 

Eksamen består av:  

  • Gruppebasert muntlig eksamen med inntil 4 studenter med utgangspunkt i oppgitt tema knyttet til spesialpedagogisk arbeid. 1 dags forberedelse fra oppgaveutlevering til muntlig eksamen. Det gis individuell vurdering. 

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. 

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret. 


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1017
  • Tidligere år og semester for dette emnet