vår
2020
PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Innhold
- modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling
- rådgivnings- og veiledningsteorier
- kommunikasjon og samtaleforståelse
- krefter og prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak
- planlegging og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser
- jus- og etikk knyttet til samarbeid, etiske utfordringer i rådgiverrollen
- ulike forståelser av etikk (f.eks. nærhetsetikk, relasjonsetikk, yrkesetikk)
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid som fag- og forskningsfelt, basert på nasjonal og internasjonal forskning
- teorier, modeller og paradigmer som ligger til grunn for samarbeid, rådgivning og veiledning på det (spesial)pedagogiske feltet
- hvilke muligheter og barrierer som ligger i tverrfaglig og etatlig samarbeid om mennesker med ulike lærevansker
- hvordan spesialpedagogen fyller sin rolle i barnehagen, skolen og hjelpeapparatet, blant annet gjennom tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid
- identifisere og diskutere kunnskapsparadigmer i profesjonelle samtaler
Kompetanse
- forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer med ansvar for opplæring, og videre kunne framstille dette arbeidet skriftlig
- kunnskap om grunnleggende egenskaper som er viktige for veilednings- og rådgivningsoppgaver
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
- Innlevering av før-veiledningsdokument, 1 side.
Eksamen består av:
- Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F regnes som stryk. Kontinuasjonseksamen ved karakter F tilbys i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3033
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet