vår 2020
STV-3058 Nyere lederskapsteori - 10 stp
Opptakskrav
Avlagt bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, administrasjonsfag eller statsvitenskap. Minst 30 studiepoeng innen fordypningsenheten skal være på 2000-nivå. Det skal også inngå 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag i opptaksgrunnlaget. Det stilles et faglig minstekrav for opptak på karakteren C, som beregnes ut fra et gjennomsnitt av karakterer i fordypningsemnene. Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.Innhold
Fra 1980- og 1990-tallet har det vokst frem en rekke nye teorier om ledelse som dels er knyttet til utviklingen av kunnskapssamfunnet og behovet for ledelse under fleksible organisasjonsbetingelser, og dels til endringer i synet på hva som kjennetegner en god leder. I kurset vil fokus rettes s vel mot spennvidden i nyere ledelsesteori- og forskning, som tilby et tilbakeblikk p disiplinens utvikling fra dens begynnelse rundt forrige rhundreskifte.
Med utgangspunkt i etablert teori, nyere forskning og praktiske eksempler vil følgende emner belyses:
- Den historiske utviklingen av ledelsesforskning og -teori
- Klassiske tilnærminger som trekkteori, stilteori, og situasjonsbetinget ledelse
- Instrumentelle og nyere tilnærminger som:
Teamledelse
Prosjektledelse
Transformasjonsledelse
Visjonær ledelse
Endringsledelse
Verdibasert ledelse
Selvledelse
Litteraturens blindflekker
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- den historiske utviklingen i ledelsesfaget fra begynnelsen av 1900-tallet til dagens ledelsesperspektiver.
- hva som skiller de ulike perspektivene fra hverandre, og være i stand til kritisk refleksjon om de sentrale forskjellene mellom perspektivenes bidrag til forståelsen av ledelse.
- empiriske studier av ledelse. Hva vet vi, hva virker og hva er myter?
Ferdigheter
Studenten kan:
- forholde seg kritisk til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor lederskapsteori, samt kunne strukturere og formulere komplekse faglige resonnementer
- anvende ovennevnte kunnskaper og forståelse i empiriske studier av organisasjoner
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til ledelse i og av moderne organisasjoner
Kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten.
- presentere og formidle selvstendig arbeid ved hjelp av fagets begrepsapparat.
- reflektere over effekten av ulike «ledelsesverktøy» som anvendes i praksisfeltet.
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert.
Undervisningsformen vil veksle mellom seminarform og ren forelesning.
Kvalitetssikring av emnet: Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Evaluering foretas vanligvis muntlig, slik at studentene og faglærer kan komme i dialog om ev. behov for endringer.
Eksamen
Eksamen er todelt og består av:
- en hjemmeeksamen på inntil 2.000 ord over oppgitt tema. Skrivefristen er en uke. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på inntil 3.000 ord
- en muntlig eksamen
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F er stryk/ikke bestått. Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15.januar for eksamen i høstsemesteret og 15.august for eksamen i vårsemesteret. Både hjemme- og muntlig eksamen må tas på nytt.
Timeplan
Kontakt
.jpg)
Moldenæs, Turid
Professor i organisasjon og ledelse og PhD-koordinator Institutt for samfunnsvitenskap (ISV)
Telefon: +4777644679
Mobil: 97774165 turid.moldenes@uit.no

