vår
2020
ITE1900 Programmering 1 - 10 stp
Hva lærer du
Kunnskap:
Kandidaten skal kunne redegjøre for prinsippene for objektorientert programmering.
Kandidaten kjenner til hva som ligger i begrepene arv og polymorfisme.
Kandidaten kjenner til avanserte modelleringsmekanismer innenfor objektorienteringen, blant annet abstrakte klasser og interfaces.
Kandidaten kjenner til mekanismene for hendelsesorientering i Java GUI programmering.
Kandidaten kjenner til serialisering, rekursjon og trådprogrammering.
Ferdigheter:
Kandidaten kan skrive objektorientert programkode ved bruk av klasser, metoder, innkapsling, arv og polymorfi.
Kandidaten kan programmere grafiske grensesnitt med hendelseshåndtering.
Kandidaten kan skrive programmer mot binærfiler og kan utnytte serialisering.
Kandidaten kan bruke et versjonshåndteringssystem.
Kandidaten kan skrive rekursive funksjoner.
Kandidaten kan skrive programmer med tråder og mot internett.
Generell kompetanse
Kandidaten kan planlegge og gjennomføre programmerings prosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
Kandidaten vil tilegne seg avanserte programmeringskunnskaper
Siste eksamenstermin
Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er høst 2020Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner
Eksamen
Arbeidskrav
5 obligatoriske oppgaver hvor 4 må være godkjent
Det kreves oppmøte i minst 2/3 av øvinger og forelesningstimer hvor lærer er tilstede.. Oppmøteregistrering.
Eksamen og vurdering
Bokstavkarakter. 5 timers digital eller skriftlig eksamen (med tilsyn, uansett eksamensform).
Kontinuasjonseksamen
Kontinuasjon er mulig i påfølgende kontinuasjonsperiode.
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Bodø | Alta | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ITE1900
- Ansvarlig enhet
- Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag
- Tidligere år og semester for dette emnet