høst
2019
VPL-1010 Introduksjon til og rammer for yrkesutøvelsen - 18 stp
Innhold
Delemne 1A: Introduksjon til yrkesutøvelsen
A. Vernepleieryrket, vernepleiefaglig kompetanse, faget og rollen før og nå
B. Sentrale begreper, ideologier og føringer i vernepleiefaglig arbeid som: Funksjonshemming, funksjonsnedsettelse, dannelse, deltakelse, brukermedvirkning, selvbestemmelse, empowerment, inkludering, universell utforming, vernepleierens arbeidsmodell
C. Etikk og moral: avklaring av grunnleggende begreper som verdier, normer, ansvar og makt, refleksjon, skillet mellom normative og deskriptive utsagn
D. Grunnleggende kommunikasjonsteorier
E. Nettverksteorier
Delemne 1B: Rammer for yrkesutøvelsen
Innhold
A. Velferdsstatens historie og funksjon. Befolkningens levekår, helseproblemer og sosiale problemer
B. Innføring i helse- og sosialpolitikk, med vekt på sentrale målsettinger
C. Sosiologisk og sosialantropologiske perspektiver, tenkemåter og sentrale begreper som sosialisering, roller, makt og avmakt, sosial ulikhet, sosiale avvik og sosial kontroll, diskriminering og inkludering, deltakelse og tilgjengelighet, brukermedvirkning og selvbestemmelse, kultur, profesjon og profesjonsutøvelse
D. Sentrale begreper som legalitetsprinsipp, rettssikkerhet, privat autonomi, rettighets- og pliktsubjekt. Sentrale lover og forskrifter som menneskerettigheter, folkehelse, taushetsplikt, individuell plan, universell utforming og lignende
E. Innføring i vitenskapelig tenkning og vitenskapsteoretiske retninger og forskningsmetoder (kvantitative og kvalitative)
F. Studieferdigheter med vekt på å lære å lære, individuelt og i gruppe
Hva lærer du
Emnet består av to deler: 1A Introduksjon og 1B Rammer for yrkesutøvelsen.
Delemne 1A: Introduksjon til yrkesutøvelsen
Læringsutbytte:
Etter fullført emne kan kandidaten
1. gjøre rede for grunnleggende kunnskap om vernepleieryrket, vernepleierens kompetanse, fag og rolle med fokus på forståelse av individ, samfunn og forholdet mellom disse
2. gjøre rede for innhold i begrepet dannelse, som grunnlag for forståelse av dannelsens relevans i vernepleierutdanningen
3. gjøre rede for hovedtrekkene i sentrale omsorgsideologier
4. beskrive vernepleierens arbeidsmodell som grunnlag for profesjonelt miljøarbeid
5. gjøre rede for sentrale begreper som er nødvendige ved etisk refleksjon over praksis
6. presentere innholdet i grunnleggende kommunikasjonsteoretiske begreper
7. forklare hvordan kommunikasjonen i relasjoner påvirker relasjonene, og gjøre rede for faktorer som kan fremme/ hemme kommunikasjon
8. gjøre rede for innholdet i begrepet sosialt nettverk og for nettverkets betydning for enkeltmennesket
Delemne 1B: Rammer for yrkesutøvelsen
Læringsutbytte
Etter fullført emne kan kandidaten:
1. beskrive hovedtrekkene ved velferdsstatens utvikling og funksjon
2. redegjøre for sentrale helse- og sosialpolitiske målsettinger, utfordringer og konsekvenser
3. definere og forklare sentrale sosiologiske og sosialantropologiske begreper
4. forklare og gi eksempler på sosiale forhold som påvirker tjenestemottakeres mulighet til selvbestemmelse
5. redegjøre for sentrale juridiske begreper, rettskilder/juridisk metode, velferdsstaten, samt kjennskap til det norske rettssystemet og menneskerettighetene
6. redegjøre for hva som kjennetegner vitenskapelig tenking og ha kjennskap til sentrale vitenskapsteoretiske retninger og beskrive ulike forskningsmetoder
7. anvende formkrav for akademisk skriving og etterrettelig kildebruk
8. ta i bruk ulike studieformer som fremmer egen læring
Eksamen
Arbeidskrav
Delemne 1A: Introduksjon til yrkesutøvelsen
- Deltakelse i obligatorisk basisgruppearbeid, undervisning og seminar med tilhørende arbeidsoppgaver.
- En skriftlig individuell oppgave.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Delemne 1B: Rammer for yrkesutøvelsen
- Deltakelse i obligatorisk basisgruppearbeid, undervisning og seminar med tilhørende arbeidsoppgaver.
- En skriftlig oppgave.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Vurdering:
Emnet avsluttes med fire timers individuell, skriftlig skoleeksamen, som vurderes etter karakterskala A - F.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 18
- Emnekode: VPL-1010
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie
- Tidligere år og semester for dette emnet