høst
2019
BVDEX6 Barnevernspedagogens handlingskompetanse - fordypningsoppgave - 30 stp
Innhold
Delemne 6.1 Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier
Gjennom deltakelse i undervisning og prosjekt skal studentene tilegne seg kunnskap om familien som system, og samhandling med barn og unge i grupper. Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere en aktivitet som skal fremme inkludering og deltakelse fra ungdom. Studenten skal øves i å arbeide i grupper, organisasjoner og nettverk.
Delemne 6.2 Fordypningsoppgave
I siste semester skal studentene skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i fag eller tema studentene har arbeidet med tidligere i studiet. Studentene kan velge å skrive individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Studenten/e skal formulere en problemstilling som avgrenser et relevant tema fra studiet. Målet er at studenten/e ved å arbeide med en større skriftlig oppgave utvikler evnen til å sette faglig relevante problemstillinger inn i et teoretisk og praktisk perspektiv og viser analytisk kompetanse og kritisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten/e skal være fortrolig med, og beherske, de formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang.
Hva lærer du
Delemne 6.1: Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier
Kunnskapsmål:
- Kjenne til sentrale psykologiske prosesser som oppstår i, og påvirker, familiesystemet (3a).
- Ha kunnskap om vanlige utviklingskriser for familier (3a og 3b).
- Få kunnskap om prosjektmetodikk knyttet til planlegging og gjennomføring av en prosess- og målorientert gruppeoppgave innen en bestemt tidsramme (4a).
- Ha kunnskap om inkludering- og ekskluderingsmekanismer generelt, og innen barne- og ungdomsgrupper spesielt (4b, 5f).
- Ha kunnskap om metoder for håndtering av gruppekonflikter (5b).
- Ha kunnskap om hvordan man kan samarbeide i og med ulike nettverk og organisasjoner (5f).
Ferdighetsmål:
- Kunne motivere ungdom til inkludering og deltakelse i gruppeaktiviteter (4a og 4b).
- Kunne reflektere over strategier for å forhindre marginaliseringsprosesser (4b).
- Kunne reflektere omkring etiske utfordringer i grupper (5a).
- Ha kompetanse i samhandling med brukergrupper (5f).
Generell kompetanse:
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt i barne- og ungdomsgrupper (4a, 4b og 5d).
- Tilegne seg ferdigheter i muntlig videreformidling av prosjekt resultater (4a).
Delemne 6.2 Fordypningsoppgave
Kunnskapsmål:
- Ha kunnskap om temaet som er valgt for oppgaven, herunder relevant forskningslitteratur.
- Ha kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper og forskningsetikk.
- Ha kunnskap om vitenskapsteoretiske metoder, og kritisk kunne vurdere ulike teorier og metoder.
Ferdighetsmål:
- Kunne planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid.
- Kunne sette yrkesrelevante problemstillinger inn i et teoretisk perspektiv.
- Vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon.
- Beherske de formelle og metodiske krav til faglige arbeider av et slikt omfang.
- Kunne vurdere og velge ut relevant faglitteratur og utøve kildekritikk.
- Kunne anvende avansert søkemetodikk i faglig anerkjente databaser, både norske og internasjonale.
- Kunne anvende mal for oppgaveskriving.
- Kunne begrunne det selvvalgte temaets relevans for profesjonsutøvelsen.
- Reflektere over den metodiske fremgangsmåten i fordypningsoppgaven, samt reflektere over forskningsetiske problemstillinger.
Generell kompetanse:
- Kunne fordype seg i, og drøfte et faglig relevant tema.
- Ha evne til bevisst kildekritikk og vurdering/valg av kilder ved innhenting av litteratur og informasjon.
- Kunne drøfte etiske problemstillinger som er relevante for det valgte tema.
Eksamen
Delemne 6.1 Samhandling i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier
Obligatorisk deltakelse i prosjektarbeid og presentasjon i seminar.
Delemne 6.2 Fordypningsoppgave
Arbeidskrav OBL 6.2: Som tillegg til obligatorisk litteraturliste velger studenten selv 600 sider relevant faglitteratur i 3. studieår delemne 6.2. Skriftlig vurdering i form av godkjent/ikke godkjent.
Vurdering
Eksamensdel 1: Skriftlig fordypningsoppgave individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Intern og ekstern sensor.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i fordypningsoppgaven (100% justerende). Intern og ekstern sensor.
Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø | Harstad |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BVDEX6
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid
- Tidligere år og semester for dette emnet