høst
2019
PED-3022 Sosiale og emosjonelle vansker - 20 stp
Innhold
Hovedområdene er: definisjoner, forståelsesmåter og årsaksforhold knyttet til sosiale og emosjonelle vansker, utvikling og risikofaktorer, kartlegging av psykososiale vansker, tilrettelegging, forebygging og ulike former for tiltak, et multiteoretisk perspektiv på sosiale og emosjonelle vansker og vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske aspekter ved studiet av dette fagfeltet.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse om:
- ulike teoretiske tilnærminger til sosiale og emosjonelle vansker
- forskning tilknyttet sosiale og emosjonelle vansker
- ulike kartleggingsverktøy
Ferdigheter:
- som kan anvendes innenfor det sosiale og emosjonelle fagfeltet i spesialpedagogisk forskning- og utviklingsarbeid
- i å planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak
- til å kunne gi råd og iverksette tiltak overfor barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
- i utforming av rapporter basert på ulik kartlegging
- til å kunne utføre rådgivning overfor foresatte og pedagogisk personale
- til å kunne delta i den nasjonale og internasjonale debatten som berører dette fagfeltet
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på 70 % av all undervisning.
- Refleksjonsnotat på 3 sider (ca. 1300 ord).
- Gruppeoppgave med muntlig fremlegg.
Eksamen består av: Hjemmeoppgave over oppgitt tema på ca 3500 ord (ca. 10 sider) og muntlig eksamen. Innleveringsfrist 2 uker. Oppgaven gis en egen karakter. Muntlig eksamen fungerer justerende ved fastsetting av endelig karakter.
Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått.
Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: PED-3022
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet