vår 2020
MUS-2704 Praksis 3 - 0 stp

Emnetype

Kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Del 1 har et omfang på 15 dager og skal være knyttet til musikkundervisning på ungdomstrinnet i grunnskolen. Praksisen har fokus på FoU-arbeid og skolens flerkulturelle muligheter.

Del 2 har et omfang på 5 dager og skal være knyttet til forholdet grunnskole ¿ det frivillige kulturlivet, og gjennomføres i en distriktskommune. Gjennom praksis skal studenten få førstehånds erfaring med sammenhengen mellom grunnskolen, kulturskolen og det frivillige kulturlivet


Hva lærer du

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten skal ha kunnskaper om

- Flerkulturelle aspekter ved skole og oppdragelse

- Forholdet mellom grunnskole og det frivillige kulturliv

- Ulike sider ved ledelse knyttet til alle barns trivsel, læring og utvikling i skolen

Ferdigheter og kompetanse

Studenten skal kunne

- Gjennomføre et avgrenset FoU-arbeid sammen med medstudenter, øvingslærer og universitetslærer. (Med eller uten elever) - Vise forståelse for hvordan rammevilkår virker inn på lærerens planlegging og elevens læring og utvikling

- Vise evne til variert bruk av IKT i forhold til elevens læring hjemme og på skolen


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Del 1 av praksisopplæringen gjennomføres normal tredje studieår og består av totalt 15 dager og gjennomføres normalt på 8.-10. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres normalt i praksispartier på inntil fire studenter. Hvert praksisparti har, i tillegg til praksislærer fra praksisskolen, en faglærer fra UiT som sin kontaktlærer. Kontaktlærer har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagstudiet og i praksisperiodene.

Del 2 av praksisopplæringen gjennomføres tredje studieår og består av 5 dager og gjennomføres normalt i en distriktskommune. Studentene organiseres normalt i praksispartier på inntil fire studenter. Hvert praksisparti har, i tillegg til praksislærer fra praksisskolen, en faglærer fra UiT som sin kontaktlærer. Kontaktlærer har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagstudiet og i praksisperiodene.

Arbeidsformer i praksisopplæringen varierer mellom observasjon, refleksjon, skriftlig og muntlig fremstilling av faglighet, didaktisk arbeid, dokumentasjon, deltakelse og veiledning med praksislærer. I tillegg er studentens eget initiativ til læring i både planlagte og spontane situasjoner i praksisfeltet vesentlig for å nå læringsmålene i praksis. Det forutsettes at studenten inngår i samspill, kommunikasjon og samarbeid med alle grupper i skolen; enkelteleven, elevgruppen, klassen, foresatte, kollegaer, praksislærer og ledelse.

Obligatorisk deltakelse i praksisforberedelser i utdanningen (i emnene og på praksisforberedende møte). Det samme gjelder eventuelle møter knyttet til praksis underveis i perioden.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å få bestått praksis:

- Samlet fravær for praksisperioden kan ikke overstige 10 %, uavhengig av årsakene til fraværet.

- Studentens plan for praksisperioden ferdigstilles i samråd med praksislærer første praksisuke.

- Studenten skal levere veiledningsgrunnlag (ca. 500 ord) til minst 3 av veiledningene i praksisperioden. Veiledning foregår ukentlig.

Vurdering:  I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes med Bestått/Ikke bestått.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: MUS-2704
  • Tidligere år og semester for dette emnet