høst 2019
BVE-1051 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1351 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet 15 stp
BVE-1551 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet 15 stp

Innhold

Emnets formål er å oppnå nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse for å kunne utføre forsvarlige vurderinger og beslutninger i komplekse barnevernssaker. Kultursensitivt barnevern og barnevernet i et minoritets perspektiv vil stå sentralt.

I emnet vil studentene gjennom en fagintegrert og studentaktiv læringsprosess få innblikk i arbeidet med å fremme barnevernssaker for Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker.

Emnet fokuserer også på arbeid med etiske dilemmaer og refleksjoner i prosessen med opprettelse av tvangstiltak i barnevernet, med makt, tvang og kontroll som sentrale temaer.

I tillegg gir emnet kunnskap om mulige konsekvenser av omsorgssvikt, rus, overgrep og mishandling. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om hvordan voksnes omsorgsevne kan påvirkes av psykisk lidelse. Studentene skal også tilegne seg kunnskap om avhengighetsproblematikk.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om formål, innhold og vilkår i velferdslovgivningens tvangsbestemmelser, med særlig vekt på forsvarlig skjønnsutøvelse i tvangssaker i barneverntjenester.
  • har innsikt i saksbehandling, beslutningsprosesser, tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til omsorgsovertakelser, institusjonsplassering, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon.
  • har kunnskap om hvordan psykiske lidelser hos voksne kan påvirke omsorgsevnen.
  • har kunnskap om familiers ressurser og endringsmuligheter.
  • har kunnskap om fosterhjem, institusjon og ettervern.
  • har kunnskap om samværsordninger; muligheter og utfordringer.
  • har kunnskap om mulige konsekvenser av omsorgssvikt, seksuelle overgrep, samt fysisk og psykisk mishandling.
  • har kunnskap om mekanismer som opprettholder avhengighetsatferd, eksempelvis rus- og spillavhengighet, samt konsekvensene det kan ha på enkeltpersoner og familier.
  • har kunnskap om krisepsykologi og traumerelaterte vansker hos barn og unge.
  • har innsikt i kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning med vekt på barn, unge og deres pårørende.

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere kritisk over sin maktposisjon og over egne holdninger til forskjellige normer om oppdragelse.
  • ivareta barneperspektivet i komplekse barnevernssaker. identifisere og handtere etiske dilemmaer i utøvelse av makt, tvang og kontroll.benytte ressurser i ulike deler av hjelpeapparatet, barnets nettverk og familie. identifisere mulige tegn på at barn opplever omsorgssvikt, overgrep eller mishandling. handtere konfliktsituasjoner samt vise handlingskompetanse.arbeide i flerkulturelle kontekster.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • ha innsikt i det særlige rettssikkerhetsaspektet som gjør seg gjeldende ved bruk av tvang i velferdstjenester, med særlig vekt på barnets beste og medvirkning.
  • anvende kunnskap om krisepsykologi i arbeid med barn, unge og voksne i krise.
  • identifisere egne samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter, og bruke disse i samspill med barn, unge og deres familie.
  • reflekterer over hvordan egne holdninger og verdier knyttet til barn og unges oppvekst kan innvirke på egne vurderinger og beslutninger.
  • redegjøre for ulike perspektiver på makt og avmakt i barnevernets myndighetsutøvelse.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i ferdighetstrening
  • Framføring i "fylkesnemnda" i grupper

Eksamen består av:

  • Mappeeksamen i gruppe: To skriftlige arbeider knyttet til fylkesnemndsprosjektet (saksframlegg og tilsvar). Omfang pr. arbeid: max 4500 ord.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BVE-1051
  • Tidligere år og semester for dette emnet