høst
2019
BVE-1532 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste - 15 stp
Innhold
Formålet med dette emnet er å lære å gjennomføre en barnevernundersøkelse med vekt på brukermedvirkning og samtykkebaserte hjelpetiltak gjennom studentaktive og fagintegrerte læringsformer og case-studier. Studenten lærer å anvende kommunikasjonsferdigheter, samt lovverket, offentlig forvaltningspraksis og skjønnsutøvelse som er relevant innen barnevernfaglig arbeid. I løpet av emnet skal studenten ha grunnleggende forståelse om ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn. Gjennom emnet opparbeider studenten seg kunnskap om konfliktarbeid i kommunikasjon med barn og unge, kommunikasjon i tverrkulturelle møter og bruk av tolk.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til mandater og ansvarsområder som grunnlag for samarbeid med ulike nettverk, etater og organisasjoner.
- har kunnskap om forebyggende barnevernsarbeid.
- har kunnskap om kommunikasjonsmetoder med barn og unge og deres familier i sosialpedagogisk arbeid.
- har kunnskap om tverrkulturelle møter, bruk av tolk og urfolkets særskilte rettigheter.
- har kunnskap om formål, innhold og vilkår i ulike velferdslover og deres samtykkebaserte tjenester.
- har kunnskap om saksbehandling og skjønnsutøvelse innenfor lovgivningens rammer.
- kjenner til aktuelle former for internkontroll og velferdsteknologi i barnevernsarbeid.
Ferdigheter
Studenten kan
- fremme brukerens medvirkning og barnets deltakelse.
- planlegge og gjennomføre ulike kommunikasjonsformer, samtaler med barn, unge og deres familier herunder tverrkulturell kommunikasjon og bruk av tolk.
- reflektere etisk over sammensatte utfordringer i utøvelsen av velferdsfagene.
- gjennomføre saksbehandling i barneverntjenester innenfor gjeldende lovgivning.
- anvende ulike metodiske tilnærminger i planlegging, gjennomføring og evaluering av en barnevernssak.
- utøve faglig skjønn i vurderingen av faglig informasjon som framkommer i en barnevernssak.
Generell kompetanse
Studenten
- evner å se betydningen av barnets deltakelse og brukermedvirkning i sosialpedagogisk arbeid.
- evner å se sammenhengen mellom ulike teorier hva angår menneskesyn, etikk og kommunikasjon.
- kan gjennomføre undersøkelse, utøve forsvarlig, etisk og juridisk skjønn, utforme tiltak og foreta evalueringer i en barnevernssak.
- kan identifisere beskyttelses- og risikofaktorer i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier.
- kan møte mennesker i flerkulturelle kontekster og ha nødvendig kompetanse i samhandling med brukergrupper.
- skal kunne vurdere de ressurser og det endringspotensialet som finnes hos barn og familier, og arbeide med endringer for å fremme sosial fungering
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Detakelse i ferdighetstrening
- Mappearbeidskrav i gruppe - barnevernjournal
Eksamen består av:
- Muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i arbeidskravet - barnevernjournal.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som ikke bestått.
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BVE-1532
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid
- Tidligere år og semester for dette emnet