høst
2019
ENG-1005 Andrespråkstilegnelse - 10 stp
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne, men man må ha jobb i skolen for å gjennomføre arbeidskrav i praksis. Studenter på lektorutdanningen trinn 8-13 med engelsk som fag 1/masterfag tar dette emnet i sitt femte semester. Emnet koordineres med bl.a. PFF-2020 og PFF-2001 (femte semester i lektorutdanningen med engelsk som studieretning). Lektorstudenter med studieretning russisk, samisk og spansk, og som skal ha engelsk som fag 2, tar også ta dette emnet i femte semester. Merk at dersom du skal ta emner som til sammen utgjør Årsstudiet i engelsk, kan du ikke ta dette emnet, men ENG-1016.Innhold
Dette emnet omhandler andrespråkstilegnelse, men i motsetning til pedagogiske og didaktiske emner, fokuserer det på innlæringsperspektivet heller enn undervisningsperspektivet. I emnet vil vi se nærmere på hvordan en lærer et andre- eller fremmedspråk. Alle som har forsøkt å lære et andrespråk vet hvor vanskelig dette er. Samtidig lærer små barn morsmålet sitt relativt raskt og uten problemer. Sentrale spørsmål som vi vil forsøke å svare på i løpet av kurset er:
- Hvilke forskjeller og likheter er det mellom første- og andrespråkstilegnelse?
- Hvilken rolle spiller det første språket i innlæringen av det andre?
- Hvorfor ender andrespråksinnlærere opp med så ulik kompetanse i andrespråket
- Hvilke andre faktorer enn alder kan forklare disse forskjellene?
Som lærer er det ikke bare nyttig å vite hvordan en skal undervise i et andrespråk, men også å ha kunnskap om hva som skjer med den som lærer språket.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studentene har:
- Forskjeller og likheter mellom første- og andrespråksinnlæring
- Hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
- Hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
- Hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen ¿ Teorier innenfor andrespråksinnlæringen
- Metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlæring
Ferdigheter
Studenten kan:
- Diskutere forskjeller og ulikheter mellom første- og andrespråksinnlæring
- Beskrive hvilken rolle førstespråket spiller i innlæringen av et L2 (mellomspråklig påvirkning)
- Forklare hvilken rolle alder spiller for språkinnlæring
- Diskutere hvilke andre faktorer som påvirker utfallet av språkinnlæringsprosessen og hvor viktige de er
- Presentere ulike teorier innenfor andrespråksinnlæringen
- Beskrive og benytte metoder brukt i undersøkelser av andrespråksinnlærere
- Kunne gjøre dette i både muntlig og skriftlig form
- Gjennomføre en liten undersøkelse blant elever som lærer engelsk
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Gjennomføre en språklig undersøkelse av elevene i løpet av praksisperioden. Undersøkelsen skal være forberedt før begynnelsen av praksisperioden. Vær oppmerksom på at oppmøte er obligatorisk i forbindelse med forberedelsen til undersøkelsen.
- Laste opp rådata/resultatene i Excel i Fronter innen en gitt frist i løpet av praksisperioden.
- Laste opp en kort rapport (1000-1500 ord) som oppsummerer resultatene av undersøkelsen innen en gitt frist etter praksisperioden Alle skriftlige arbeider er basert på følgende standard: Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg.
Eksamensordning: 4-timers skriftlig, digital skoleeksamen (i WISEflow).
Vurderingsuttrykk: Emnet blir vurdert med bokstavkarakter A-F, hvor F er ikke bestått. Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Frist for oppmelding (via Studentweben) til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen for emner tilknyttet høstsemesteret er 15. januar.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ENG-1005
- Ansvarlig enhet
- Institutt for språk og kultur
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet