høst
2019
PED-1001 Pedagogisk psykologi - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi, psykoanalyse og kulturpsykologi; det kulturelle perspektivet tar for seg barn og unge som kulturbærere og belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst, utdanning og samfunn særlig oppmerksomhet.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
Ferdigheter:
- kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til den avsluttende skriftlige eksamen:
- Gruppeoppgave: skriftlig innlevering over gitt tema.
Eksamen/vurdering:
- 6-timers hjemmeoppgave.
Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet