høst
2019
PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer - 10 stp
Innhold
- Det verdimessige og juridiske grunnlaget for spesialpedagogisk arbeid og det offentlige mandatet, herunder begreper som taushetsplikt, medbestemmelse, foreldreansvar, samtykke, spesialundervisning og tilpasset opplæring.
- Institusjonell kontekst for spesialpedagogisk arbeid. Hva som karakteriserer spesialpedagogisk praksis i barnehage og skole. Spesialpedagogens etiske ansvar.
- Utviklings- og læringsteorier og relevante didaktiske modeller. Ulike kognitive lærevansker og konsekvenser for opplæringa.
- Testprofiler ¿ hvordan tester er bygd opp, tolkning og mulig tiltaksutforming
- Forskning om spesialpedagogisk praksis; organisering, arbeidsmetoder og resultater. Herunder betydningen av praktisk-estetiske fag i spesialpedagogisk arbeid.
- Forholdet mellom spesialpedagogikk og allmenn tilpasset opplæring. Inkluderende læringsmiljø. Faktorer som påvirker læringsmiljø, motivasjon og selvoppfatning hos eleven.
- Evnerike barn og unge og deres særlige læringsutfordringer.
- Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
- Elev- og lærerrelasjoner.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- forholdet mellom teorier knyttet til avvik og funksjonshemminger og deres implikasjoner på den spesialpedagogiske praksisen
- nye forståelsesformer som kan gi grunnlag for endret didaktisk teori og praksis
- metoder for kartlegging, planlegging av tiltak og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser (fokus på forståelse av testprofiler)
- forholdet mellom læringsprogram og elevenes forutsetninger
- forholdet mellom evnerike barn og unge og den spesialpedagogiske praksisen
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser og for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere opplæringspraksis og legge til rette for læring tilpasset barn og unges spesifikke behov, herunder alle barn og unge i opplæring.
- vise forståelse for hvordan et læringssyn kan komme til uttrykk i praksis
- planlegge, gjennomføre og vurdere differensiert og tilpasset opplæring for alle barn og unge innenfor rammen av en inkluderende opplæring.
Kompetanse
- Studenten kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til institusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.
- Studenten kan legge til rette for gode spesialpedagogiske tiltak ut fra en forståelse for barnet og den unges særskilte behov.
- Studenten har kompetanse på forskning om spesialpedagogisk praksis.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og/eller godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger
Eksamen består av:
- 4 timers skriftlig eksamen hvor kandidaten besvarer 3 av 5 oppgaver.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakteren F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3030
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet