høst 2019

PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer - 10 stp

Sist endret: 09.04.2019

Ansvarlig fakultet

Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Studiested

Alta |

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.

Søknadskode: 9371.

Innhold

  • Det verdimessige og juridiske grunnlaget for spesialpedagogisk arbeid og det offentlige mandatet, herunder begreper som taushetsplikt, medbestemmelse, foreldreansvar, samtykke, spesialundervisning og tilpasset opplæring.
  • Institusjonell kontekst for spesialpedagogisk arbeid. Hva som karakteriserer spesialpedagogisk praksis i barnehage og skole. Spesialpedagogens etiske ansvar.
  • Utviklings- og læringsteorier og relevante didaktiske modeller. Ulike kognitive lærevansker og konsekvenser for opplæringa.
  • Testprofiler ¿ hvordan tester er bygd opp, tolkning og mulig tiltaksutforming
  • Forskning om spesialpedagogisk praksis; organisering, arbeidsmetoder og resultater. Herunder betydningen av praktisk-estetiske fag i spesialpedagogisk arbeid.
  • Forholdet mellom spesialpedagogikk og allmenn tilpasset opplæring. Inkluderende læringsmiljø. Faktorer som påvirker læringsmiljø, motivasjon og selvoppfatning hos eleven.
  • Evnerike barn og unge og deres særlige læringsutfordringer.
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
  • Elev- og lærerrelasjoner.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

  • forholdet mellom teorier knyttet til avvik og funksjonshemminger og deres implikasjoner på den spesialpedagogiske praksisen
  • nye forståelsesformer som kan gi grunnlag for endret didaktisk teori og praksis
  • metoder for kartlegging, planlegging av tiltak og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser (fokus på forståelse av testprofiler)
  • forholdet mellom læringsprogram og elevenes forutsetninger
  • forholdet mellom evnerike barn og unge og den spesialpedagogiske praksisen

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser og for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • analysere opplæringspraksis og legge til rette for læring tilpasset barn og unges spesifikke behov, herunder alle barn og unge i opplæring.
  • vise forståelse for hvordan et læringssyn kan komme til uttrykk i praksis
  • planlegge, gjennomføre og vurdere differensiert og tilpasset opplæring for alle barn og unge innenfor rammen av en inkluderende opplæring.

 

Kompetanse

  • Studenten kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til institusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.
  • Studenten kan legge til rette for gode spesialpedagogiske tiltak ut fra en forståelse for barnet og den unges særskilte behov.
  • Studenten har kompetanse på forskning om spesialpedagogisk praksis.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 30 timer.

Undervisningsform vil være forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.

Eksamen

Følgende arbeidskrav må være fullført og/eller godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
  • Tre refleksjonsnotater eller læringslogger

Eksamen består av:

  • 4 timers skriftlig eksamen hvor kandidaten besvarer 3 av 5 oppgaver.

Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.

Ved karakteren F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.

Timeplan