høst
2019
PED-3034 Spesialpedagogiske perspektiver og grunnlagsproblematikk - 10 stp
Opptakskrav
Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk eller annen pedagogisk utdanning (allmennlærerutdanning, praktisk og estetiske lærerutdanning, førskole/barnehagelærerutdanning, faglærerutdanning, bachelor/master med PPU og barnevernspedagog), minimum 3 år (180 studiepoeng). Grunnskolelærerutdanning fullført 3 og1/2 år tilsvarende 210 stp.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Innhold
- læreplanteori og læreplanpolitikk
- den historiske utviklingen av det spesialpedagogiske fagfeltet og av spesialundervisning med retning mot en inkluderende barnehage og skole, også sett i et internasjonalt perspektiv
- kunnskapsparadigmer for analyse og beskrivelse av lærevansker og elevforskjeller
- kritisk analyse av praksisfeltet med utgangspunkt i de teoretiske perspektivene
- grunnlagsposisjoner og vitenskapsteoretiske innfallsvinkler til spesialpedagogikk.
- politiske posisjoner og spesialpedagogikkens handlingsrom
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- sentrale lover og forskrifter for skolen
- hvordan den spesialpedagogiske historien og den samfunnsmessige konteksten har utviklet opplæringen og det spesialpedagogiske feltet
- pedagogiske teorier som beskriver forutsetning for læring og kjennskap til ulike teoretiske perspektiver som grunnlag for analyse og utvikling av spesialpedagogiske tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- forstå og diskutere begrepene kunnskapsparadigme og kunnskapsdiskurser i opplæring og forskning.
- gjennomføre kritiske analyser av politiske og pedagogiske tekster i feltet
- reflektere over verdier og kunnskapstradisjoner som er knyttet til opplæring generelt og spesialundervisning spesielt
- sette seg inn i og vurdere sentrale politiske styringsdokumenter i lys av pedagogiske teorier
Kompetanse
- Studenten kan skrive en analytisk og akademisk tekst ut fra gitte normer for referanser og kildebruk
- Studenten kan identifisere og kritisk undersøke ulike spesialpedagogiske kunnskapsparadigmer
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave
- Tre refleksjonsnotater eller læringslogger
Eksamen og vurdering:
Skriftlig individuell tekstanalyseoppgave. Hjemmeeksamen.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er ikke-bestått.
Ved karakter F tilbys det kontinuasjonseksamen påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3034
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet