vår
2020
BLU-1012 Kunst, kultur og kreativitet - 20 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BLU-1022 Kunst, kultur og kreativitet 20 stpBLU-1002 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1002S Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1002F Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
BLU-1102 Kunst, kultur og kreativitet 20 stp
Innhold
I emnet vektlegges praktisk skapende arbeid med ulike uttrykksformer, samt refleksjon og metodiske valg. Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i forming, musikk og drama i tillegg til erfaringer med tverrfaglige estetiske prosjekter. Tema-/prosjektarbeid knyttes til praksis i barnehage.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om:
- hvordan kunst, kultur og kreative prosesser kan bidra til alle barns opplevelser, utforsking, undring og læring
- didaktiske forutsetninger og kunstneriske uttrykk som har betydning for aktiviteter i drama, forming og/eller musikk
- barns utvikling innenfor musikk, skapende arbeid og dramatisk lek
- barnekultur og kulturarvens perspektiv, spesielt i norsk og samisk kultur, men også i flerkulturelle perspektiv
- skapende arbeid innen digitale former og uttrykk
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende grunnleggende metoder og teknikker innenfor drama, forming og musikk og kunne utforske disse i samspill med barn
- ta hensyn til de didaktiske forutsetningene i sitt planarbeid, herunder hensynet til barn og barnegrupper med ulik alder og sammensetning
- bruke improvisasjon i lek og læring
- fremme barns estetiske danning gjennom å legge til rette for kunst- og kulturopplevelser
- strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser og uttrykk
- anvende digitale verktøy i skapende prosesser
Kompetanse
Studenten skal:
- planlegge, lede, dokumentere og vurdere kreative prosesser for og med barn
- kunne stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kunne reflektere over og begrunne bruken av estetiske fag i barnehagen
- kunne lede medarbeidere i estetiske prosjekt og temaarbeid
- forstå barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell
- ivareta mangfold og medvirkning i skapende aktiviteter og se barn som kompetente deltakere
- ha forståelse for hvordan kulturarven påvirker barns ulike uttrykksformer
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske, tverrfaglige og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende. Det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningen går over to semester.
Undervisningsomfang: om lag 100 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstilles for eksamen:
Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (minimum 90 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge og gjennomføre tema-/prosjektarbeid i barnehagen (hvor fagområdene musikk, forming og drama inngår). Plan og evaluering skriftliggjøres
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis knyttet til Kunst, kultur og kreativitet er tema (om lag 800 ord)
Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet
- individuell skriftlig oppgave om de estetiske fagenes betydning i barnehagen (ca. 1500 ord)
- visning av estetisk prosjekt. Lengde vil variere ut i fra gruppestørrelse og prosjektets egenart. Prosjektperioden avsluttes med visning for eller med barnehagebarn
- praktisk oppgave knyttet til drama, forming og musikk
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av: Praktisk gruppeeksamen (4-6 studenter). Studentene får i oppgave å lage et estetisk uttrykk for barn. Det kan være en konsert, utstilling eller forestilling der musikk, drama og forming inkluderes. Det gis 3 dagers forberedelsestid. Den praktiske eksamenen avsluttes med en gruppesamtale. Det gis gruppekarakter.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: BLU-1012
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet