vår 2019
PED-3053 Vitenskapsteori - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på masterprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav gitt av mastergradsprogrammet i pedagogikk. Søknadskode: 9371.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3054 Vitenskapsteori og forskningsmetode 10 stp
PED-3055 Forskningsmetode og vitenskapsteori 7 stp
PED-3059 Forskningsmetode og vitenskapsteori 7 stp

Innhold

Emnet tematiserer klassisk og moderne vitenskapelige tenkemåter og metoder med vekt på positivisme, kritisk rasjonalisme, fenomenologi, hermeneutikk/kritisk teori og kritisk realisme.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse: innsikt i klassiske og moderne vitenskapelige tenkemåter og metoder og deres relevans for forskning i pedagogikk.

Ferdigheter: kunne gi en skriftlig presentasjon av vitenskapsteori og metodelære relevant for forståelsen av forskning i pedagogikk.

Kompetanse: kunne anvende vitenskapsteoretiske tenkemåter og metoder i forskningsarbeider i pedagogikk.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Ca. 10 dobbelttimer forelesning og tilsvarende antall seminarer. Undervisningen går i vårsemesteret.

Eksamen

Arbeidskravet er en hjemmeoppgave (ca. 3500 ord/10 sider) som skrives over oppgitt tema fra en liste av oppgaver utarbeidet av faglærer. Innlevering er 2 uker etter at oppgavesettet er utlevert. Studentene får individuell tilbakemelding på besvarelsen. Arbeidskravet, innlevering av hjemmeoppgave og frammøte for tilbakemelding, må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen er innlevering av bearbeidet versjon av besvarelse på arbeidskravet (ca. 3500 ord/10 sider). Innlevering til fastsatt dato, ca. 10 dager etter at arbeidskravet er gjennomført.

Det gis bokstavkarakter etter en skala fra A til F, der F er ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av neste semester.


Pensum

Artikler i kompendium

Bhaskar, R (2016) On the presuppositions and origins of the philosophy of critical realism, i Enlightened Common Sense. The Philosophy of Critical Realism, Oxon: Routledge, s. 1-22, 22 sider, ISBN 9780415583794

Cruickshank, J (2003) Realism and Sociology, London: Routledge, s. 144, 1 side, ISBN 0415261902

Fjelland, R (1999) Thomas Kuhn og teorien om vitenskapelige revolusjoner, i Innføring i vitenskapsteori, kap 6, s. 107-129, 22 sider, ISBN 8200129772

Gadamer, H G (1966/2003) Det hermeneutiske problems universalitet, i Forståelsens filosofi. Utvalgte hermeneutiske skrifter, Oslo: Cappelen, s. 52-68, 16 sider, ISBN9788202196363

Gilje, N & Grimen, H (1993) Forklaringstyper, i Samfunnsvitenskapens forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget, kap. 6, s. 106-141, 35 sider, ISBN 8200027880

Gilje, N & Grimen, H (1993) Hermeneutikk: forståelse og mening, i Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi, Oslo: Universitetsforlaget, kap. 7, s. 142-174, 32 sider, ISBN 8200027880

Holst, C (2011) Kjønn, feminisme og vitenskap, I Balsvik, E & Solli, S M Introduksjon til samfunnsvitenskapene, Bind 2, Oslo: Universitetsforlaget, s. 318-335, 18 sider, ISBN 9788215018430

Højberg, H (2009) Hermeneutik. Forståelse og fortolkning i samfundsvidenskaberne, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 9, s. 289-324, 36 sider, ISBN 9788778672780

Koch, C A (2009) Kritisk rationalisme, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 2, s. 79-110, 41 sider, ISBN 9788778672780

Pedersen, E O & Toft, P (2009) Positivisme: erfaringsbaseret viden formulert i en logisk programme, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 1, s. 55-78, 23 sider, ISBN 9788778672780

Rendtorff, J D (2009) Fænomenologien og dens betydning, i Fuglesang, L & Bitsch Olsen, P (red) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne, Roskilde: Roskilde Universitetsforlag, kap. 8, s. 259-288, 30 sider, ISBN 9788778672780

Schaanning, E (2010) Introduksjon, i Gadamer, H G Sannhet og metode. Grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk, Oslo: Pax forlag, s. 9-19, 11 sider, ISBN 9788253032320

 

Pensum i tillegg til kompendiet:

Lastes ned fra Elektroniske tidsskrift eller nettsteder:

Bhaskar, R, & Danermark, B (2006). Meta-theory, Interdisciplinarity and Disability Research: A Critical Realist Perspective. Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (4), s, 278-297, 19 sider, finnes på http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15017410600914329

De nasjonale forskningsetiske komitéene (2016), nettsted https://www.etikkom.no/ Se særlig Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi, 44 sider, finnes på https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/

Hempel, C G (1965) The Function of General Laws in History, i C G Hempel, Aspects of Scientific Explanation, New York: The Free Press, kap 9, s. 231-43, 12 sider, ISBN 9780029143407, finnes på https://www.jstor.org/stable/2017635

Popper, K (1959/2002) A Survey of Some Fundamental Problems, i The Logic of Scientific Discovery, London: Routledge, kap 1, s. 3-26, 23 sider, ISBN 0415278430, finnes på http://strangebeautiful.com/other-texts/popper-logic-scientific-discovery.pdf

Skinningsrud, T (2013) Meta-teori: kritisk realisme, i Fra reformasjonen til mellomkrigstiden. Framveksten av det norske utdanningssystemet, Dr.-philos.-avhandling, UiT, kap. 2, s. 57-86, 28 sider, finnes på http://munin.uit.no/handle/10037/5208

Smith, D W (2013) Phenomenology, I Zalta, E. N. (red), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), 21 sider, finnes på https://plato.stanford.edu/entries/phenomenology

 

Grunnbok

Rosenberg, A (2015) Philosophy of Social Science, Boulder: Westview Press, 347 sider, ISBN 9780813349732

 

Samlet 781 sider

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3053
  • Tidligere år og semester for dette emnet