vår 2019
PED-1005 Pedagogisk filosofi - 10 stp

Søknadsfrist

1. desember

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorgraden i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne. Det gis forelesninger og seminarundervisning på campus.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 5199 enkeltemner lavere nivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-1005N Pedagogisk filosofi (nettstudium) 10 stp

Innhold

Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel: oppfatninger om pedagogikkfagets egenart, perspektiv på forholdet mellom teori og praksis, ulike skoleretninger i etikk og forståelse av grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som oppdragelse og undervisning.

Emnet består av en fast og en variabel del. Den faste delen (ca. halvparten) gir en generell innføring i emneområdet. I den andre variable delen vil instituttets lærere skiftevis utdype og belyse grunnlagsspørsmål med utgangspunkt i egen forskning.


Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  • Kjennskap til grunnleggende begreper i pedagogisk filosofi
  • Kjennskap til ulike forståelser av etiske vurderinger

Ferdigheter:

  • Kunne begrunne handlingsvalg i pedagogiske sammenhenger ut fra etiske betraktninger
  • Kunne argumentere muntlig for etiske standpunkter i pedagogisk sammenheng
  • Kunne verdsette samtaler med barn i et filosofisk perspektiv

Kompetanse:

  • Kunne resonnere ut fra ulike grunnstandpunkter i etisk teori
  • Kunne analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet gis i vårsemesteret.

Forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studentene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres både som en øvelse i argumentasjon for eget standspunkt, og for å få tilbakemelding på egen fremstilling og gi tilbakemelding på andres fremlegg. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav under.

Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.


Eksamen

Arbeidskrav: Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 minutter. Gjennomføres i uke 7 og 8

Eksamen/vurdering: Hjemmeeksamen (oppgitt tema) på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) som skrives over én (1) uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det tilbys kontinuasjonsseksamen ved karakteren F i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjemmeeksamen: torsdag 9.mai kl. 09:00 - torsdag 16. mai kl.14.00


Pensum

Litteraturliste PED 1005 Pedagogisk filosofi – Vår 2019

Bøker:

Bøyum, S (2016) Utdanning, ulikskap og urettferd, Bergen: Fagbokforlaget (148 sider) ISBN 978-82-450-2109

Kristiansen, A (2014) Rom for anerkjennelse i utdanningssystemet, Bergen: Fagbokforlaget (120 sider) ISBN 978-82-321-0265-5

Opdal, P M (2008): Pedagogisk-filosofiske analyser, Bergen: Fagbokforlaget (110 sider) ISBN 978-82-450-0725-1

 

Artikler (kompendium):

Dewey, J (2001) Erfaring og tenkning, I Dale, E L (red.) Om utdanning. Klassiske tekster, Oslo: Ad Notam Gyldendal, s. 53-66 (13 sider) ISBN 82-05-29911-0

Englund, T (2007) Skola för deliberativ kommunikation. I Englund, T (red) Utbildning som kommunikation: deliberativa samtal som möjlighet, Göteborg: Daidalos, s. 153-168 (15 sider) ISBN 978-91-7173-249-1

Gustavsson, B (2001) Dannelse som reise og eventyr i Kvernbekk, T (red.) (2007): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, Oslo: Gyldendal akademisk, s. 31-48 (17 sider) ISBN 82-417-1178-6

Kvernbekk, T (2001) Om pedagogikkens faglige identitet, i Kvernbekk, T (red.) (2001) Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, Oslo: Gyldendal akademisk (13 sider)

Lundberg, U P (1989) Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi, i H Thuen og S Vaage (red.) Oppdragelse til det moderne, Oslo: Universitetsforlaget, s. 121-146 (25 sider)

Løvlie, L og Steinsholt, K (2004) Prolog L Løvlie og K Steinsholt (red.) Pedagogikkens mange ansikter. Pedagogisk idehistorie fra antikken til det postmoderne, Oslo: Universitetsforlaget, s. 9-19 (10 sider)

Løvlie; L (1992) Pedagogisk filosofi, i Dale, E L (red) Pedagogisk filosofi, Oslo: Ad Notam Gyldendal s. 13-33 (20 sider) ISBN 82-05-207372

Løvlie, L (2008) Har det pædagogiske paradoks nogen betydning i uddannelse?, i Knudsen, L E D & Andersson, M (red) Skab dig! Pædagogisk filosofi, København: Forlaget unge pædagoger, s. 13-30 (17 sider) ISBN 978-87-90220-43-3

Skjervheim, H (1992) Det instrumentalistiske mistaket, i Skjervheim, H: Filosofi og dømmekraft, Oslo: Universitetsforlaget (6 sider) ISBN 82-00-21342-0

Skjervheim, H (2002) Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi, i Skjervheim, H: Mennesket, Oslo: Universitetsforlaget (15 sider) ISBN 978-82-15-00298-9

Solberg, M (2010) Om akademisk danning med utgangspunkt i Kants sensus communis og "Hva er opplysning?" i Nilsen, F & Dybdal, L (red) Festskrift til Hjørdis Nerheim i anledning 70-årsdagen, Oslo: Unipub forlag, s 51 - 68. (17 sider) ISBN 978-82-303-1614-6.

Solberg, M (2013) Kunnskap, i R N Anfinsen og E Christensen (red) Menneske, natur og samfunn. Lærebok i filosofi, Oslo: Universitetsforlaget, s. 61-110 (50 sider) ISBN 9788215021874

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1005
  • Tidligere år og semester for dette emnet