vår
2019
PED-1005 Pedagogisk filosofi - 10 stp
Innhold
Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel: oppfatninger om pedagogikkfagets egenart, perspektiv på forholdet mellom teori og praksis, ulike skoleretninger i etikk og forståelse av grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som oppdragelse og undervisning.
Emnet består av en fast og en variabel del. Den faste delen (ca. halvparten) gir en generell innføring i emneområdet. I den andre variable delen vil instituttets lærere skiftevis utdype og belyse grunnlagsspørsmål med utgangspunkt i egen forskning.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Kjennskap til grunnleggende begreper i pedagogisk filosofi
- Kjennskap til ulike forståelser av etiske vurderinger
Ferdigheter:
- Kunne begrunne handlingsvalg i pedagogiske sammenhenger ut fra etiske betraktninger
- Kunne argumentere muntlig for etiske standpunkter i pedagogisk sammenheng
- Kunne verdsette samtaler med barn i et filosofisk perspektiv
Kompetanse:
- Kunne resonnere ut fra ulike grunnstandpunkter i etisk teori
- Kunne analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger
Undervisning
Emnet gis i vårsemesteret.
Forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studentene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres både som en øvelse i argumentasjon for eget standspunkt, og for å få tilbakemelding på egen fremstilling og gi tilbakemelding på andres fremlegg. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav under.
Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.
Eksamen
Arbeidskrav: Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 minutter. Gjennomføres i uke 7 og 8
Eksamen/vurdering: Hjemmeeksamen (oppgitt tema) på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) som skrives over én (1) uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det tilbys kontinuasjonsseksamen ved karakteren F i begynnelsen av påfølgende semester.
Hjemmeeksamen: torsdag 9.mai kl. 09:00 - torsdag 16. mai kl.14.00
Pensum
Litteraturliste PED 1005 Pedagogisk filosofi – Vår 2019
Bøker:
Bøyum, S (2016) Utdanning, ulikskap og urettferd, Bergen: Fagbokforlaget (148 sider) ISBN 978-82-450-2109
Kristiansen, A (2014) Rom for anerkjennelse i utdanningssystemet, Bergen: Fagbokforlaget (120 sider) ISBN 978-82-321-0265-5
Opdal, P M (2008): Pedagogisk-filosofiske analyser, Bergen: Fagbokforlaget (110 sider) ISBN 978-82-450-0725-1
Artikler (kompendium):
Dewey, J (2001) Erfaring og tenkning, I Dale, E L (red.) Om utdanning. Klassiske tekster, Oslo: Ad Notam Gyldendal, s. 53-66 (13 sider) ISBN 82-05-29911-0
Englund, T (2007) Skola för deliberativ kommunikation. I Englund, T (red) Utbildning som kommunikation: deliberativa samtal som möjlighet, Göteborg: Daidalos, s. 153-168 (15 sider) ISBN 978-91-7173-249-1
Gustavsson, B (2001) Dannelse som reise og eventyr i Kvernbekk, T (red.) (2007): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, Oslo: Gyldendal akademisk, s. 31-48 (17 sider) ISBN 82-417-1178-6
Kvernbekk, T (2001) Om pedagogikkens faglige identitet, i Kvernbekk, T (red.) (2001) Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, Oslo: Gyldendal akademisk (13 sider)
Lundberg, U P (1989) Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi, i H Thuen og S Vaage (red.) Oppdragelse til det moderne, Oslo: Universitetsforlaget, s. 121-146 (25 sider)
Løvlie, L og Steinsholt, K (2004) Prolog L Løvlie og K Steinsholt (red.) Pedagogikkens mange ansikter. Pedagogisk idehistorie fra antikken til det postmoderne, Oslo: Universitetsforlaget, s. 9-19 (10 sider)
Løvlie; L (1992) Pedagogisk filosofi, i Dale, E L (red) Pedagogisk filosofi, Oslo: Ad Notam Gyldendal s. 13-33 (20 sider) ISBN 82-05-207372
Løvlie, L (2008) Har det pædagogiske paradoks nogen betydning i uddannelse?, i Knudsen, L E D & Andersson, M (red) Skab dig! Pædagogisk filosofi, København: Forlaget unge pædagoger, s. 13-30 (17 sider) ISBN 978-87-90220-43-3
Skjervheim, H (1992) Det instrumentalistiske mistaket, i Skjervheim, H: Filosofi og dømmekraft, Oslo: Universitetsforlaget (6 sider) ISBN 82-00-21342-0
Skjervheim, H (2002) Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi, i Skjervheim, H: Mennesket, Oslo: Universitetsforlaget (15 sider) ISBN 978-82-15-00298-9
Solberg, M (2010) Om akademisk danning med utgangspunkt i Kants sensus communis og "Hva er opplysning?" i Nilsen, F & Dybdal, L (red) Festskrift til Hjørdis Nerheim i anledning 70-årsdagen, Oslo: Unipub forlag, s 51 - 68. (17 sider) ISBN 978-82-303-1614-6.
Solberg, M (2013) Kunnskap, i R N Anfinsen og E Christensen (red) Menneske, natur og samfunn. Lærebok i filosofi, Oslo: Universitetsforlaget, s. 61-110 (50 sider) ISBN 9788215021874
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1005
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet