vår
2019
SOS-1003 Medisin og samfunn - 10 stp
Innhold
Emnet tar opp forholdet mellom helse, sykdom og samfunn. Hensikten med kurset er å vise at sykdom og helse må sees i sammenheng med det samfunnet de er en del av. Det vil bli lagt vekt på å forstå og å analysere medisinens rolle i dagens samfunn, og det vil spesielt bli fokusert på de utfordringer medisinen står overfor. Temaer som forebyggende medisin, risiko, kjønn og ulikhet vil være sentrale.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten har:
- oversikt over samfunnsvitenskapelige teorier og forskning om forholdet mellom medisin og samfunn
Ferdigheter:
Studenten kan:
- redegjøre for samfunnsvitenskapelige teorier knyttet til forholdet mellom medisin og samfunn og anvende disse i drøftingen av empirisk kunnskap på dette feltet
Kompetanse:
- kunne formidle sosiologisk kunnskap om forholdet mellom medisin og samfunn
Undervisning
Emnet består av omtrent 8 dobbeltimer med forelesninger og omtrent 8 dobbeltimer med seminar. Gjennom seminarundervisning får studentene trening i å legge frem faglig innhold både muntlig og skriftlig.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
En skriftlig innlevering på 800-1200 ord.
Eksamen består av:
En ukes (7 dager) hjemmeeksamen på 4000 ord (ca. 10 sider) med gitt oppgavetekst.
Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Tekster merket med * finnes i kompendium
*Anderssen, J. 2008: Mannen som motstridende pasient. I: A. Tjora (red.): Den moderne pasienten. Oslo: Gyldendal Akademisk, 173-193
Dahl, E., Bergsli, H. og van der Wel, K.A. 2014: Sosial ulikhet i helse: En norsk kunnskapsoversikt. Sammendragsrapport, Høgskolen i Oslo og Akershus 46 sider
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjViOzh4czKAhUG8XIKHbTQDSQQFggmMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.hioa.no%2Fcontent%2Fdownload%2F58053%2F912422%2Ffile%2FSammendragsrapport%2520av%2520Sosial%2520ulikhet%2520i%2520helse%2520%2520En%2520norsk%2520kunnskapsoversikt%2520(2).pdf&usg=AFQjCNGmTD9En7qGl_WNic-JDPWJn-xlxQ&sig2=HOBVeMrwXSrvrV62SR13og&bvm=bv.112766941,d.bGQ
Grønning, I. 2014: Fedmefortellinger: Om vektnedgang og biografisk opprykk. Sosiologisk tidsskrift 22 (3): 227-248. https://www.idunn.no/file/pdf/66715494/fedmefortellinger_om_vektnedgang_og_biografiske_opprykk.pdf
*Helman, C.G. 2007: Culture, Health and Illness. London: Arnold, kap 4 og 5 75 sider
Isaksen, J. V. og Tjora, A. 2016: Pressens biologisering av ADHD. Sosiologisk tidsskrift 4 (24): 281-302.
https://www.idunn.no/st/2016/04/pressens_biologisering_av_adhd
Lian; O. og Bondevik, H. 2013: Diagnosens sosiologi: Medisinske forståelser av utmattede kvinner – før og nå. Sosiologisk tidsskrift 21 (4): 329-352
https://www.idunn.no/file/pdf/63336195/diagnosenes_sosiologi_medisinske_forstaaelser_av_utmattede_.pdf
Lupton, D. 2013: Risk. London: Routledge, 266 sider (2. edition)
*Rosenhan, D.L. 1984: Om Being Sane in Insane Places I: P. Watzlawick (ed): The Invented Reality. New York: W.W: Norton: 117-144
Tjora, A. (red). 2012: Helsesosiologi. Analyser av helse, sykdom og behandling. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 13, 15, 16, 18, 20 og 25. Oslo: Gyldendal
*Zola, I.K. 1975: Medicine as an institution of social control. I: C.Cox og A.Mead: A Sociology of Medical Practice. London: Collier-MacMillan: 170-185
Til sammen ca 740 sider
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: SOS-1003
- Ansvarlig enhet
- Institutt for samfunnsvitenskap
- Kontaktpersoner
-
-
- Tidligere år og semester for dette emnet