vår 2019
LER-1202F Matematikk 5-10 - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet inneholder følgende matematiske emner: algebra og funksjonslære, geometri, måling, statistikk og sannsynlighet. Det legges vekt på kunnskap om elevene sin matematiske tenking, kunnskap om undervisning og bruk av IKT i undervisning innenfor disse matematiske emnene. 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Målet er å oppnå en dyp og detaljert kunnskap i den matematikken som blir undervist på 5.-10. trinn. Særlig viktig er det å forstå sammenhenger og oppbygging, kunne grunngi metoder og regler, og ha evne til å resonnere og argumentere. Undervisninga vil fokusere lite på tradisjonell oppgaveløsning og mer på utforsking, diskusjon og begrunnelser.

Studenten har kunnskap om:

- algebra og funksjoner

  • pre-algebra
  • formell og uformell løsning av likninger og ulikheter
  • mønster, generalisert aritmetikk, enkle algebraiske bevis og resonnement
  • modellering og den algebraiske syklusen
  • elevers utvikling av kompetanse i algebra med vekt på vanlige misoppfatninger og utfordringer
  • hva en funksjon er (funksjonsbegrepet)
  • bestemte typer funksjoner, med særlig vekt på lineære funksjoner og annengradsfunksjoner, og hvordan man arbeider med disse på ungdomstrinnet.
  • måter å uttrykke funksjoner på (formel, tabell, graf, situasjon), oversetting mellom representasjonsformer og betydningen dette har for undervisning i funksjonslære
  • bruk av Geogebra for tegning av grafer

 

- Geometri og måling

  • sentrale begreper i plangeometri, og sammenhengen mellom disse
  • transformasjonsgeometri, konstruksjoner, enkle geometriske bevis og resonnement
  • bruk av Geogebra i geometri
  • oppbygging av aktuelle måleenheter, måling som verktøy og måleusikkerheit
  • elevers utvikling av kompetanse i geometri og måling med vekt på vanlige misoppfatninger og utfordringer

 

- Statistikk og sannsynlighet

  • sannsynlighetsbegrepet, gjennom studium av kombinatorikk, modeller og konkretisering av sammensatte forsøk
  • ulike diagram, sentralmål, spredningsmål og kritisk holdning til statistikk
  • bruk av regneark for statistikk og sannsynlighet

 

- Felles for alle matematikkemnene

  • bevis og ulike bevistyper, uformelle bevis og elevers resonnering og argumentasjon

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre og forstå regneoperasjoner knyttet til tema i emnet
  • kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenkning
  • bruke IKT som verktøy for undervisning i geometri, algebra, funksjonslære, statistikk og sannsynlighet

 

Kompetanse

Studenten har kompetanse i å:

  • analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • vurdere om elevene sine ideer er matematisk holdbare
  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • vurdere og ha innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.

For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • demonstrasjon med bruk av IKT i funksjonslære og/eller geometri med et skriftlig refleksjonsnotat (ca. 1500 ord).
  • muntlig presentasjon innenfor temaet statistikk og/eller sannsynlighet med respons fra medstudenter
  • skriftlig besvarelse (maks 3000 ord) knyttet til bevis og ulike bevistyper, uformelle bevis og elevers resonnering og argumentasjon
  • test i matematiske regneferdigheter

Eksamen består av:

  • Skriftlig skoleeksamen på 6 timer. Hjelpemiddel: kalkulator.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Hinna , Kristin Ran Choi, Rinvold, Reinert A. og Gustavsen,Trond Stølen (2016): QED Matematikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10, Bind 1, Cappelen Damm.

Del 1: Kap 2(unntatt 2.12), kap. 3, kap 4(unntatt 4.16-4.19), kap. 5, kap. 6, kap. 7

 

Gjone, Gunnar: Veiledning til funksjoner, Læringssenteret, s. 1-32 (legges på Canvas)

 

Wæge, Kjersti og Rossing (2005): "Strikkhopp med Barbie", artikkel i Tangenten nr. 4/2005.

Caspar Forlag, Bergen. (Legges på Canvas).

 

Sigbjørn Hals: "Opplæringshefte i GeoGebra for mellomtrinnet og ungdomstrinnet" Tilgjengelig her: http://sp1.skoleveven.no/¿les/2013/04/opplringshefte_i_geogebra_for_mellom trinnet_og_ungdomstrinnet-bokml.pdf [Lesedato: 20.04.2017] (Hele heftet)

 

 

Med forbehold om endringer

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1202F
  • Tidligere år og semester for dette emnet