vår
2019
LER-1302F Naturfag 5-10 - 15 stp
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Forskerspire-metodikk står sentralt, gjennom å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- kunnskaper om krefter og bevegelser.
- grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet, stjerner og stjernehimmelen i norsk og samisk tradisjon.
- grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
- kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
- kunnskap om partikkelmodellen.
- kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- kunnskap om naturvitenskapelige metoder og utforskende undervisning.
- kunnskap om integrering av grunnleggende ferdigheter i naturfag
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter.
- legge til rette for utforskende undervisning i fysikk- og kjemirelaterte temaer på mellom- og ungdomstrinnet.
- vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner på mellom- og ungdomstrinnet.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen.
Kompetanse
Studenten skal:
- ta begrunnede valg til å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter.
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag.
- bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring.
Undervisning
Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Observasjonsoppgave i astronomi
- Tre obligatoriske arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet.
- En flervalgsprøve.
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av:
- En 4-timers skoleeksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Tentativ pensumliste og kunnskapskilder
Pensum med uthevet skrift er bøker som må kjøpes. Alle læringsressurser presentert på Canvas, samt laboratorieprosedyrer og feltarbeid er også pensum.
Naturfagdidaktikk:
Sjøberg, S. 2009: Naturfag som allmenndannelse ¿ en kritisk fagdidaktikk. Gyldendal Akademisk, kapittel 7,9 og 11.
Ødegaard, M., Haug, B., Mork, S. M. & Sørvik, G. O. (2016). På forskerføtter i naturfag, Universitetsforlaget. (ISBN 978-82-15-02435-6). Kap. 3-6.
Sonja M. Mork og Wenche Erlien. 2010. Språk og digitale verktøy i naturfag . Universitetsforlaget. (ISBN 978-82-15-01711-2). Kapittel 6
Sonja M. Mork (2013). Revidert læreplan i naturfag. Økt fokus på grunnleggende ferdigheter og forskerspiren. NorDiNa 9(2) 206-210
http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-ungdomstrinn/http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-ungdomstrinn/
http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-ungdomstrinn/
Beverley Bell og Bronwen Cowie (2001).The Characteristics of FormativeAssessment in Science Education. Science Education. 85(5) 536-553
Astronomi
Kopi fra: Angell, C., Flekkøy, E.G. og Kristiansen, J.R. 2011. Fysikk for lærere. Oslo: Gyldendal akademisk. Detaljert pensum: s. 137-143, 158-164, 183-184
Nettsider:
https://www.viten.no/?stjernehimmel_tegnhttps://www.viten.no/?stjernehimmel_tegnhttps://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=815466https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=815466https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=816402
Fysikk
Grimenes A. m.fl. 2011. Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole. Cappelen Damm. ISBN 978-82-02-34733-8. Detaljert pensum: Kap: 1, 2 (unntatt 2.5), 3.2-3.3, 4.5.
Kopi fra: Trefil J. and Hazen R.M. 2013. Sciences. International student version. Wiley. ISBN 978-1-118-32368-7. Detaljert pensum: Kap 3. Energy, side 52 -73 (unntatt mass as energy (s.61), The science of life (s.64-65), Science by the numbers (s.67), Science in the making (s.68))
Kjemi:
Hannisdal, M. & Ringnes, V. 2013. Kjemi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, (ISBN: 978-82-05-46361-5) Detaljert pensum: Kap. 1-7 http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-ungdomstrinn/http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-ungdomstrinn/
http://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/grupper/skole/ressurser/hms/kjemikalier-grunnskole/kjemikalier-ungdomstrinn/
Anbefalte kunnskapskilder:
http://www.naturfagsenteret.no/http://www.naturfagsenteret.no/
www.naturfagsenteret.no http://www.naturfag.no/http://www.naturfag.no/
www.naturfag.no http://www.viten.no/http://www.viten.no/
www.viten.no http://www.mlijolare.no/http://www.mlijolare.no/
www.mlijolare.no
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1302F
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet