vår
2019
PED-3033 Samarbeid, rådgivning og veiledning i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Innhold
- modeller for samarbeid, ansvars- og oppgavefordeling
- rådgivnings- og veiledningsteorier
- kommunikasjon og samtaleforståelse
- krefter og prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak
- planlegging og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser
- jus- og etikk knyttet til samarbeid, etiske utfordringer i rådgiverrollen
- ulike forståelser av etikk (f.eks. nærhetsetikk, relasjonsetikk, yrkesetikk)
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid som fag- og forskningsfelt, basert på nasjonal og internasjonal forskning
- teorier, modeller og paradigmer som ligger til grunn for samarbeid, rådgivning og veiledning på det (spesial)pedagogiske feltet
- hvilke muligheter og barrierer som ligger i tverrfaglig og etatlig samarbeid om mennesker med ulike lærevansker
- hvordan spesialpedagogen fyller sin rolle i barnehagen, skolen og hjelpeapparatet, blant annet gjennom tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk arbeid og tverrfaglig samarbeid
- identifisere og diskutere kunnskapsparadigmer i profesjonelle samtaler
Kompetanse
- forstå etiske og juridiske retningslinjer for samarbeid mellom ulike nivåer med ansvar for opplæring, og videre kunne framstille dette arbeidet skriftlig
- kunnskap om grunnleggende egenskaper som er viktige for veilednings- og rådgivningsoppgaver
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være fullført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- 100% fremmøte på samlingene. Én dags fravær godkjennes ved legeerklæring, mot at studenten skriver en 3-siders kompensasjonsoppgave.
- Innlevering av før-veiledningsdokument, 1 side.
Eksamen består av:
- Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F regnes som stryk. Kontinuasjonseksamen ved karakter F tilbys i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Rådgivning og veiledning
- Ulleberg, I. (2014). Kommunikasjon og veiledning. En innføring i Gregory Batesons kommunikasjonsteori-med historier fra veiledningspraksis. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka: 172 sider.
- Afdal, H. (2011). Profesjon som kunnskapskultur. I T. Karlsen (red) Veiledning under nye vilkår. Oslo: Gyldendal akademisk I KOMPENDIUM. 19 sider.
- Helgesen, M.B.(2014) Nyutdannede barnehage- og grunnskolelærere, kompetente profesjonsutøvere eller noviser? I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM. 15 sider.
- Suhr, H. (2014): Hvordan bidrar Handling- og refleksjonsmodellen til reproduksjon av barnehagens tradisjoner? I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM. 18 sider.
- Worum, S. K. (2014). Dialogbasert gruppeveiledning, utvikling av kunnskap og felles læring. I E. Stjernstrøm & L.C. Knudsen (red) Stemmer i veiledningsrommet. Bergen: Fagbokforlaget. I KOMPENDIUM. 20 sider.
- Skagen, K. (2013). På reise i veiledningens landskap, s. 11-31. I K. Skagen: I veiledningens landskap. Oslo: Cappelen Damm. (20 sider) I KOMPENDIUM
Samarbeid og kommunikasjon
- Seikkula, J & Arnkil, T.E. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis. Respekt for annerledeshet i øyeblikket. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Hele boken: 185 sider
Juss og etikk
- Eriksen, E. og Germeten, S.(2012). Barnevern i barnehage og skole. Møte mellom barn, foreldre og profesjoner. Oslo: Cappelen Akademiske. Kapittel 1, 2, 3 og 9: 113 sider
- Eriksen, E.(2014). Spesialpedagogisk arbeid i framtidas barnehage- i spennet mellom individ og felleskap. I Germeten, S.(red). De utenfor. Forskning om spesialpedagogikk og spesialundervisning. Side 103 til123. 20 sider. I KOMPENDIUM
- Forskningsetiske komiteer (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Hele heftet: 30 sider. Finnes som nettressurs: https://www.etikkom.no/Documents/Publikasjoner-som-PDF/Forskningsetiske%20retningslinjer%20for%20samfunnsvitenskap,%20humaniora,%20juss%20og%20teologi%20(2006).pdf
- Grimen, H.(2008). Profesjon og profesjonsmoral. I Molander, A. & Terum, L. I. (red). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 8 (side 144- 159): 15 sider: I KOMPENDIUM
- Grimen, H.(2008). Profesjon og tillit. I Molander, A. & Terum, L. I. (red). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 11 (side 197- 212): 15 sider: I KOMPENDIUM
- Kirkebøen, G. (2013). Kan vi stole på fagfolks skjønn? I Molander, A. & Smeby, J-C. (red). Profesjons-studier II. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2 (side 27- 43): 16 sider: I KOMPENDIUM
- Lippestad, G.(2014). Fra et juridisk perspektiv. Barn med funksjonsnedsettelser har rettigheter. I Lundh, L., Helmbrekke, H. & Skogdal, S. (red) Inkluderende praksis. Gode erfaringer fra barnehage, skole og fritid. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 5, side 53 til 63: 10 sider: I KOMPENDIUM
- Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: mekanismer for ansvarliggjøring. I Molander, A. & Smeby, J-C. (red). Profesjons-studier II. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 3 (side 44-55): 11 sider: I KOMPENDIUM
- Tangen, R.(2010). Beretninger om beskyttelse Etiske dilemmaer i forskning med sårbare grupper barn og ungdom. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 2010/4. Side318-329: 12 sider. I KOMPENDIUM
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3033
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet