høst 2018
PFF-5013F Praksis del 2 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag - 0 stp

Emnetype

Emnet er en obligatorisk del av praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5010 Profesjonsfag del 1- Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag, PFF-5011 Praksis del 1 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag

Innhold

Praksisopplæringen i denne perioden søker å videreutvikle studentens kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innenfor undervisning, arbeidsmåter, vurdering, og elever med spesielle behov.

I denne perioden skal studentene gjennomføre og dokumentere et FoU arbeid med vekt på pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid.  Der det ligger til rette for det kan dette inngå som en del av praksisskolens FoU aktivitet.

I tillegg vil det bli lagt vekt på skolens organisatoriske og kulturelle rammer og skolens samarbeid med foreldre og støtteinstanser.

Yrkesetiske utfordringer vil også inngå, og særlig i tilknytning til organisasjonskulturelle og forskningsetiske spørsmål.


Hva lærer du

Etter bestått praksisopplæring skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Kandidaten har

  • inngående, erfaringsbasert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
  • erfaringsbasert kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå
  • kunnskap om skolen som institusjon og ledelse av den
  • kunnskap om bruk av skolens fysiske, sosiale og kulturelle omgivelser og andre læringsarenaer i egen undervisningspraksis
  • kunnskap om skolens samarbeid med foreldre og andre instanser
  • erfaringsbasert kunnskap om strategi for skoleutvikling og utviklingsprosjekter
  • kunnskap om praksisskolens FoU virksomhet

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • være tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset ulike elevers forutsetninger og behov, samt kunne justere arbeidsmåtene underveis
  • begrunne og anvende et bredt utvalg av arbeidsformer og undervisningsmetoder
  • begrunne ulike vurderingsformer og vurderingskriterier og bruke disse aktivt i veiledning og samhandling med elevene
  • vurdere om eleven har tilstrekkelig læringsutbytte av opplæringen
  • samarbeide med praksisveiledere, andre lærere og ledelsen om undervisningen og delta aktivt i profesjonsfellesskapet
  • bygge relasjoner til elever og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere eget lærerarbeid på en selvstendig måte i samsvar med lov- og verdigrunnlag og skolens læreplaner (med særlig vekt på variasjon og tilpasning)
  • utforme, gjennomføre og rapportere eget FoU arbeid
  • bygge gode relasjoner og kan kommunisere godt med elever, kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praksisopplæringen i seg selv gir ikke egne studiepoeng, men regnes som en obligatorisk del av samlet PPUY-utdanning. Praksis utgjør til 35 dager i andre praksisdel. Praksis gjennomføres til vanlig som parpraksis.

Emnet evalueres hvert studieår.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan få vurdering i praksis:

  • deltatt på all praksisopplæring og møtt alle krav
  • fulgt lærernes normale arbeidsdag og deltatt på relevante møter med fokus på lærers arbeidsområder
  • utarbeidet plandokumenter for undervisningsøkter som grunnlag for løpendekontinuerlig veiledning
  • levert planleggingsdokument (veiledningsgrunnlag) før praksisoppfølging fra faglærer fra UiT.
  • gjennomført et tverrfaglig utviklingsprosjekt inkludert datainnsamling

Eksamen består av:

Praksisopplæringen vurderes av en kommisjon som består av praksislærere og faglærere fra UiT, institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.

En student som får karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1- ett ¿ nytt forsøk på å bestå praksis opplæringen. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis påfølgende studieår.

Dersom studenten heller ikke da oppnår karakteren bestått i praksis, må studenten slutte på utdanninga.


Pensum

 Husk at litteratur fra del 1 ppuy også skal være med oss i år.

  • Andersen, K (2003) Innføring i mesterlære, yrkesdidaktikk og veiledning Høyskoleforlaget, 4661 Kristiansand S
  • Bergem,T. (2011)Læreren i etikkens motlys ¿Innføring i yrkesetisk tenking og praksis. Gyldendal Akademiske,0130 Oslo
  • Dalland, Olav (2004): Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal akademisk, Oslo
  • Haaland, G. m.fl (2015) Tett på yrkesopplæring- Yrkesrelevant, tilpasset og samfunnstjenlig. Fagbokforlaget, Bergen
  • Hiim, H. og Hippe, E.(2009): Undervisningsplanlegging for yrkeslærer. Gyldendal Akademiske,0130 Oslo
  • Hiim, H. og Hippe, E.(2006): Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling ¿ En studiebok i didaktikk. Gyldendal Akademiske
  • Hiim, H. (2013)Praksisbasert yrkesutdanning- Hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv? Gyldendal Akademiske,0130 Oslo
  • Mjelde, Liv (2002): Yrkenes Pedagogikk, fra arbeid til læring ¿ fra læring til arbeid. Yrkeslitteratur A.S, Oslo
  • Nilsen,S. og Haaland,G.(2013) Læring gjennom praksis ¿ Innhold og arbeidsmåter i Yrkesopplæringen. PEDLEX Norsk skoleinformasjon,
  • Sylte A.L.(2013) Profesjonspedagogikk ¿ Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk. Gyldendal Akademiske,0130 Oslo

Udir.no vil være sentral for årets læring

Aktuelle læreplaner finner dere på udir.no

Vær oppmerksom på at her ligger det lenker til bakgrunnsdokument som stortingsmeldinger ol.

Sentrale stortingsmeldinger er:

  • St.meld. nr. 030 (2003-2004) Kultur for læring
  • St.meld. nr. 16 (2006-2007)...og ingen stod igjen
  • Meld. St. nr. 22 (2010-2011) Motivasjon ¿ Mestring ¿ Muligheter.

Nettsider er stadig i endring og dere vil få informasjon om nye viktige nettsider underveis.

Etikk i skolen

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/L%C3%A6rerprof_etiske_plattform_plakat%20A3%20bm_ny%2031.10.12.pdf

Hvorfor er forståelse av begrepene teori og praksis viktig for deg som lærer?

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/videoforedrag-eirik-irgens---fra-teori-til-praksis-i-vurdering-for-laring/.

Skole og hjemsamarbeid: Gå inn på nettsiden: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/ og følg linkene som du finner under HOVEDPUNKTER. I tillegg skal du studere «bildet» Godt skolemiljø, oversikt over ansvar og roller i arbeidet med godt skolemiljø, samt Bakgrunnsdokument om hjem¿skole-samarbeid http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/Samarbeidet-mellom-hjem-og-skole/

Skole som lærende organisasjon og teori/praksis

Organisasjonslæring og organisasjonskultur er et av målene for læringsarbeidet på 2ppuy. Foredraget om teori og praksis (del 1) av Eirik J Irgens, har utgangspunkt i organisasjonsutvikling, men er også meget relevant når du planlegger undervisning. Dere finner foredraget på udir.no: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/videoforedrag-eirik-irgens---fra-teori-til-praksis-i-vurdering-for-laring/.

Videoforedrag Eirik J. Irgens

Skolebasert kompetanseutvikling: hvordan kan skoler ¿ og ikke bare enkeltlærere ¿ lære?

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Videoforedrag/Skoleutvikling-mm/Videoforedrag-Eirik-J-Irgens-Skolebasert-kompetanseutvikling-hvordan-kan-skoler--og-ikke-bare-enkeltlarere--lare/

 

Vurdering for læring

Utvalgte ressurser for deg som jobber med vurdering i fag- og yrkesopplæringen.

http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Fag--og-yrkesopplaringen1/

 

Omvendt undervisning

 

https://iktsenteret.no/ressurser/omvendt-undervisning

 

Podcaster til refleksjon

 

FJORÅRETS LITTERATUR ER GYLDIG FOR ÅRETS LÆRINGSARBEID!

 

 

I tillegg anbefales følgende støttelitteratur

 

 

 

Bjørnsrud og Nilsen (2008) Tilpasset opplæring- Intensjoner og skoleutvikling

Gyldendal Aakademisk

 

 

Imsen, G. (2005): Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi.

Tano, Oslo Denne boken gjelder spesielt realistgruppen

Postholm, M. (2013) Klasseledelse ¿ for elevenes læring

Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, Bergen

 

Ulstrup.Engelsen (2006) Kan læring planlegges?

Ad Notam Gyldendal

 

Ulstrup.Engelsen (1993) Når fagplan møter lærer

Ad Notam Gyldendal

 

Waage Jan F(2000) Yrkesrettet opplæring i skole og bedrift

PEDLEX Norsk skoleinformasjon

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: PFF-5013F
  • Tidligere år og semester for dette emnet