høst
2018
SYP-3001-B Fagforståelse i sykepleie for spesialsykepleiere - 5 stp
Innhold
Emnet behandler felles sykepleiefaglige og sykepleieetiske tema med klinisk praksis som utgangspunkt. Studentene oppfordres til å reflektere over egne praksiserfaringer i sammenheng med sykepleiefaglig forskning og teori. Emnet omhandler:
- Sykepleiefaglige perspektiver
- Pasientperspektivet
- Etiske utfordringer
- Kunnskapskilder i sykepleiefaget
- Framveksten av spesialsykepleie i Norge
Tema i dette emnet blir utdypet og ført videre i de ulike studieretningene i programmet.
Hva lærer du
Ved bestått emne skal studenten:
Kunnskaper
- Vise innsikt i betydningen av sykepleiefaglig observasjon og kontinuitet i arbeidet for å sikre pasientene omsorg og trygghet.
- Kunne gjøre rede for mulige opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier ved alvorlig sykdom og kriser.
- Kunne begrunne og drøfte sykepleieansvar og sykepleieomsorg ut fra et pasient- og pårørendeperspektiv, og ut fra erfaringskunnskap, teori og forskning.
- Gjøre rede for og drøfte omsorgens muligheter og utfordringer i et høyteknologisk miljø, og under komplisert behandling.
- Kunne analysere ulike kunnskapsformer i klinisk sykepleiekompetanse, og gjøre rede for hvordan pasient og pårørendeperspektiv, erfaringskunnskap og forsking kombineres i begrunnelsen av sykepleiefaglige vurderinger.
Ferdigheter
- Kan søke opp og vurdere kritisk forskningslitteratur som er aktuell for egen sykepleiepraksis.
Generell kompetanse
- Kan identifisere etisk vanskelige situasjoner og analysere hvordan de kan håndteres gjennom samhandling.
- Kan diskutere eget sykepleiefaglig ståsted i teoretisk perspektiv
- Kan beskrive sentrale trekk i den historiske utviklingen av sykepleie og egen spesialitet i Norge
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- Studentene skal ha gjennomført Massive Open Online Course (MOOC) om sykepleiens historie, del 1 og 3 (nettbasert).
Eksamen:
Studentstyrt seminar med gruppeframlegg. Hvert framlegg inkl. opposisjon er beregnet til 1 time. Eksamen vurderes til bestått eller ikke-bestått.
Ved ikke bestått gis det adgang til kontinuasjonseksamen
Pensum
Anbefalt litteratur
Sykepleiefaglige perspektiver
- Aiken, L. H., Sloane, D. M., Bruyneel, L., Van den Heede, K., Sermeus, W., & Consortium, R. c. (2013). Nurses¿ reports of working conditions and hospital quality of care in 12 countries in Europe. International Journal of Nursing Studies, 50(2), 143-153.
- Elstad, I. (2014). Sjukepleietenking. Oslo Gyldendal akademisk.
- Kap. 3 Sjukepleiepraksis, 59 ¿ 99
- Hovde, K. R., Granheim, T. H., Christophersen, K.-A., & Dihle, A. (2011). Norske sykepleieres kunnskap om og holdning til smerte hos barn.
- Martinsen, K. (2012): Tid, rom og travelhet i sykepleien. I: Martinsen, K.: Løgstrup og sykepleien. Oslo: Akribe, s. 109-141
- Nightingale, F. (2000): Notater om sykepleie. Oslo: Gyldendal. Forordet, kap. I, IV, V, VI, XIII, Konklusjon + Utfyllende kapittel: Hva er en sykepleierske? s. 30-50; 83- 107; 149-187.
Pasientperspektivet
- Ervik, B., Nordøy, T., & Asplund, K. (2010). Hit by waves-living with local advanced or localized
- prostate cancer treated with endocrine therapy or under active surveillance. Cancer Nursing, 33(5),
- 382-389.
- Hanssen, T. A., Nordrehaug, J. E., Eide, G. E., & Hanestad, B. R. (2007). Improving outcomes after
- myocardial infarction: a randomized controlled trial evaluating effects of a telephone follow-up
- intervention. European Journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation, 14(3), 429-437.
- Karlsson, A.-C., Ekebergh, M., Mauléon, A. L., & Österberg, S. A. (2012). ¿Is that my leg?¿ Patients¿
- experiences of being awake during regional anesthesia and surgery. Journal of PeriAnesthesia
- Nursing, 27(3), 155-164.
Etiske utfordringer
- Nortvedt, P. (2016). Etikken er sykepleiens grunnlag. Sykepleien nr.08.2016
- Nortvedt, P. (2016, 2.utg.). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk. Gyldendal akademisk. Kap.2 s. 35-102: Begreper, teorier og prinsipper
- Veatch, R. M. (2016). The basics of bioethics. Routledge.
- Kap. 4, s.47-61: Problems in Benefitting and Avoiding Harm to the Patient
- Førde, R., & Pedersen, R. (2011). Clinical ethics committees in Norway: what do they do, and does it make a difference? Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics, 20(3), 389-395.
- Kalager, G., Førde, R., & Pedersen, R. (2011). Is the discussion of patient cases in clinical ethics-committees useful? Tidsskrift for den Norske laegeforening: tidsskrift for praktisk medicin, ny raekke, 131(2).
Anbefalt bakgrunnslitteratur:
- Beauchamp, T. L., & Childress, J. F. (2001, og nyere utgaver). Principles of biomedical ethics. Oxford University Press, USA.
Kunnskapskilder i sykepleiefaget
- Danielsen, I. (2018). The voice of experience. How experiences are conceptualised in
- nursing practice. I: Danielsen, I., Alteren, J.: Erfaring som kunnskapskilde i profesjonspraksis. En vitenskapelig antologi. Novus Forlag.
- Jensen, U. J. J. (2012): Patientperspektivet i en sundhedspraksis under forandring. I: Martinsen, B.; Nordlyk, A., Dreyer, P.: Patientperspektivet. En kilde til viden. København: Munksgaard, s. 17-30
- Kvande, Delmar, Lykkeslet, & Storli. (2017). Assessing changes in a patient's condition¿perspectives
- of intensive care nurses. Nursing in Critical Care, 22(2), 99-104.
- Kvande, M., Delmar, C., Lykkeslet, E., & Storli, S. L. Foresight and awareness of incipient changes in a
- patient¿ clinical conditions ¿ Perspectives of intensive care nurses. Intensive and Critical Care Nursing.
- doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.iccn.2015.06.002
Fremveksten av spesialsykepleien i Norge
- Massive Open Online Course (MOOC) om sykepleiens historie, del 1 og 3 (nettbasert)
Annen anbefalt litteratur
- Alper, B. S., & Haynes, R. B. (2016). EBHC pyramid 5.0 for accessing preappraised evidence and
- guidance. Evidence-based medicine, 21(4), 123-125.
- Dysthe O, Hertzberg F, Løkensgard Hoel T (2010): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. 2. utgave. Abstrakt forlag.
- Strømme, H. (2017). Kilder til forskningsbasert kunnskap. Sykepleien Forskning, (2).
- Strømme, H. (2017). Litteratursøking i kunnskapsbasert praksis og forskning. Sykepleien Forskning, (2).
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: SYP-3001-B
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet