vår
2019
ITE1802 Programmering for mobil - 10 stp
Innhold
Dette er i hovedsak et praktisk programmeringsfag som fokuserer på utviklingsplattformen Android fra Google. Følgende tema er aktuelle:
- Generell utvikling applikasjoner for mobile enheter
- Brukergrensesnitt (GUI)
- Stiler og tema
- Ressurser
- Bruk av Internett-tjenester
- Livsløpsmetoder til de ulike applikasjonskomponentene.
- Filer & tilstandshåndtering
- Bruk av lokale databaser (SQLite)
- Kart og lokasjonsbaserte tjenester
- Bakgrunnsaktiviteter
- Bluetooth, WiFi, SMS og MMS
I løpet av faget vil studentene utføre flere praktiske programmeringsoppgaver der studentene utvikler på PC og tester både i emulator og på ekte enheter (nettbrett, telefon). Laben er utstyrt med nettbrett som studentene kan låne til dette formålet.
Hva lærer du
Kunnskap:
Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om
- Applikasjonskomponentene Activity, Service, BroadcastReceiver, ContentProvider og IntentService.
- Bruk av stiler og tema.
- Livsløpsmetodene til de ulike applikasjonskomponentene.
- Layout-managere.
- Adapterklasser.
- Ressursfiler for ulike skjermstørrelser og språk.
- Serverapplikasjoner og JSON.
- Lokale databaser (SQLite).
- Bruk av tråder og AsyncTask.
- Lokalisering og Google Maps.
- Preferanserammeverket.
- Sikkerhetsmekanismene i Android.
- Enkle serverapplikasjoner.
Ferdigheter:
Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:
- Bruke AndroidStudio på en effektiv måte.
- Bruke vanlige GUI-elementer for å lage tiltalende brukergrensesnitt.
- Bruke stil og tema i Androidapplikasjoner.
- Håndtere applikasjoners livssyklus og konfigurasjonsendringer.
- Utvikle språktilpassede applikasjoner.
- Bruke JSON og Gson-biblioteket til enkle klient/tjener-applikasjoner.
- Utvikle enkle serverapplikasjoner.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokal database og filer.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokalisering og Google maps.
Generell Kompetanse:
Etter gjennomføring vil studentene kunne:
- Utvikle Androidapplikasjoner til nettbrett og/eller mobiltelefoner.
- Tilpasse applikasjoner ulike språk og skjermstørrelser.
- Utvikle brukergrensesnitt vha. XML.
- Kan formidle kunnskap om programutvikling for mobile enheter.
- Planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
- Bevissthet om etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.
Eksamen
Arbeidskrav
Totalt 4 obligatoriske øvinger hvor alle må være levert og bestått. Det er krav til tilstedeværelse i 2/3 av alle gjennomførte forelesning/labtimer hvor lærer er til stede.
Eksamen og vurdering
Samlet vurdering (VS) med bokstavkarakter.
Karakter i faget settes på bakgrunn av følgende elementer:
- En av de obligatoriske øvingene, bestemt av emneansvarlig.
- En større prosjektoppgave. Gruppe.
- En e-test under tilsyn.
Alle må være levert og bestått.
Kontinuasjonseksamen
Det er mulig å kontinuere på individuell test. Dette gjøres i påfølgende kontinuasjonsperiode. Ved ikke bestått på prosjektoppgave eller obligatorisk øving må disse tas på nytt ved neste gangs gjennomføring av emnet.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Bodø | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: ITE1802
- Ansvarlig enhet
- Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag
- Tidligere år og semester for dette emnet