høst 2018
PED-0700 Examen paedagogicum - 10 stp

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorgradsprogrammene i pedagogikk og spesialpedagogikk og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Studentene gis en vitenskapsteorietisk orientert innføring i pedagogikk og spesialpedagogikk. Emnet gir videre en innføring i vitenskapelige arbeidsmåter og metoder.

I emnet inngår et kurs i akademisk skriving og et kurs i informasjonskompetanse.

Emnet består av to hovedområder.

  • Det ene hovedområdet gir en innføring i pedagogikk-/spesialpedagogikkfagets historie og tenkemåter.
  • Det andre tar for seg sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger innen faget pedagogikk og spesialpedagogikk.


Hva lærer du

Etter gjennomført og bestått emne skal studentene kunne:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om begrunnelsesmåter og typer av forklaringer i pedagogikk og spesialpedagogikk
  • kunnskap om forholdet mellom vitenskap og samfunn
  • kunnskap om sentrale forskningsetiske problemstillinger
  • kjennskap om sentrale problemstillinger innenfor den vitenskapsteoretiske diskusjonen knyttet til pedagogikk / spesialpedagogikk
  • kunnskap om sentrale deler av pedagogikkens og spesialpedagogikkens historie og tenkemåter

Ferdigheter

Studentene kan

  • anvende tilegnede vitenskapelige arbeidsmåter og metoder i videre studier
  • diskutere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger
  • anvende kritiske refleksjoner utgangspunkt i pedagogiske problemstillinger
  •  anvende formelle krav til akademisk skriving

Kompetanse

Studenten

  • har tilegnet seg innsikt i pedagogikk og spesialpedagogikk som fag- og forskningsområde
  • kan anvende tilegnet metodisk og vitenskapsteoretisk kompetanse i videre studier
  • kan forstå hva som er vitenskapsteoretisk og historisk særegent for pedagogikk og spesialpedagogikk
  • har utviklet forståelse for de grunnleggende spørsmål knyttet til læring, oppdragelse og sosialisering
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på en akademisk måte


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk er norsk. Eksamensspråk er norsk, svensk, dansk eller engelsk etter studentens valg.

Undervisning

Forelesninger, seminarer og ulike former for mellomarbeid. Anvendte undervisnings- og læringsaktiviteter forutsetter aktiv deltakelse og forberedelser av studentene (jfr. Arbeidskrav).

Undervisningen går over 10 undervisningsuker og består av en ukentlig forelesning og et ukentlig seminar. Til sammen 20 timer forelesninger og 20 timer seminarundervisning.

På seminarene anvendes studentaktive arbeidsformer.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Besvare en flersvarsprøve eller tilsvarende, med utgangspunkt i et gitt tema i tilknytning med pensum. Testen gjennomføres innen gitt frist.
  • Innen gitt frist lage og i gruppe gjennomføre en quiz eller tilsvarende med minst 8 spørsmål fra en selvvalgt del av pensum.
  • Skriftlig besvarelse over oppgitt emne - lengde 1000-1200 ord. I vurderingen legges det vekt på evne til argumentasjon, bruk av kilder og generelle krav til akademisk skriving. Besvarelsen leveres innen oppgitt frist.

Eksamen består av:

Eksamen består av en digital hjemmeeksamen på 5 timer knyttet til hele pensum. Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar.  


Pensum

  • Brostrom S. og Hansen,M (2003) Pedagogikk mellom teori og praksis. P. Arneberg og Overland B. (red): Pedagogikk - mangfold og muligheter. Oslo: Damm (s. 19-59) (40 s.) Kompendium
  • Bergesen, H.O (2006) Norsk skolehistorie: tre sentrale epoker. H.O. Bergesen Kampen om kunnskapsskolen. Oslo: Universitetsforlaget (s. 17-39) (22.s) Kompendium
  • Dale, E.L. (2011) Utdanningsfilosofi og pedagogisk praksi. E.L.Dale: Utdanningsvitenskap og pedagogikk. Oslo: Gyldendal Akademisk (.s. 28-53) (25 s.) Kompendium
  • Haugen; V. og Stølen; G. (2017) Kapittel 1: Pedagogisk mangfold. Pedagogisk mangfold i et samfunnsperspektiv. Oslo Universitetsforlaget (s. 13-33) (20 s.)
  • Halvorsen, T (2017) John Dewey: Livslang og praktisk læring. T. Halvorsen: Pedagogikkens pionerer. Oslo Gyldendal Akademisk (s. 113-143) (30 s.) Kompendium
  • Jensen, F. (2001): Rousseau og pædagogikkens kopernikanske vending. N. Reisnsholm og H.S. Pedersen: Pædagogiske grundfortellinger. Århus: Kvan (11 s.) Kompendium
  • Kleven, T.A og Hjardemaal; F.R. (2018): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. 3. utgave. Bergen: Fagbokforlaget Kapittel 1, 2,4,5,6,7,8,9 (164 sider)
  • Morken, I (2012): Normalitet og avvik. Spesialpedagogisk utfordringer - en innføring (Kapittel 1 og 2) (s 11-43) Oslo: Cappelen Damm (32 s) Kompendium
  • Nabe-Nielsen B. (2001): Sokrates - samtalens mester. N. Reisnsholm og H.S. Pedersen: Pædagogiske grundfortellinger. Århus: Kvan (15 s.) Kompendium
  • Riis-Søndergaard (2001): Comenius - om at gjøre verden bedre. N. Reisnsholm og H.S. Pedersen: Pædagogiske grundfortellinger. Århus: Kvan (12 s.) Kompendium
  • Øyen, S.A. og Solheim B. (2013) Akademisk skriving. En skriveveiledning. Oslo Cappelen Damm Akademisk (96 s.)

 

Kompendium og bøker kan kjøpes på bokhandelen i Breivika. Kontaktperson der er Pål Hustad

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-0700
  • Tidligere år og semester for dette emnet