høst
2018
HEL-1700 Etikk, vitenskapsteori og forskningsmetode for helsefaglige bachelorutdanninger - 10 stp
Innhold
Emnet inngår i andre år på bachelorprogrammene for helsefagstudenter på UiT. Emnet gir en innføring i ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner, og belyser hvordan disse danner grunnlaget for studier av sykdom og helse.
Kvalitative metode - Det gis en innføring i to hovedtilnærminger i kvalitativ metode, intervju og observasjon. Det gis også eksempler på analyse av kvalitative data innen disse tilnærmingene.
Kvantitative metoder/statistikk - Det gis en teoretisk og praktisk innføring i planlegging og gjennomføring av kvantitative studier i helsefaglig forskning. Det blir gjort praktiske øvelser og bruk av statistiske metoder i analyse av kvantitative data anvendt på ulike problemstillinger.
Etikk - Hovedretninger i etisk teori, og de grunnleggende retningslinjer for forskningsetikk, presenteres.
Hva lærer du
Studenten kan
- forklare ulike vitenskapsteoretiske retninger og etiske teorier relatert til eget fag
- gjøre rede for vitenskapelige og etiske krav til helsefaglig forskning
- gjøre rede for innholdet i de viktigste metodiske tilnærminger og analyseteknikker
- gjennomføre grunnleggende statistiske analyser i helsefaglig forskning
- gjennomføre enkle undersøkelser med bruk av kvalitative og kvantitative metoder
- vurdere vitenskapelig artikkel innenfor eget fag kritisk
- planlegge og gjennomføre en enkel undersøkelse, f.eks. i tilknytning til bacheloroppgaven
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen basert på oppgitt emne. 2000 ord. Vurdering: bestått/ikke bestått.
Det er to arbeidskrav i emnet, et i statistikk og et i artikkelgransking. Disse skal være godkjent av faglærer før studenten kan gå opp til eksamen.
Kontinuasjonseksamen: Etter retningslinjer fra UiT.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-1700
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet