høst
2018
PED-0001 Innføring i pedagogikk - 10 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i sentrale pedagogiske og spesialpedagogiske spørsmål. Emnet gir også forskningsbaserte svar på viktige faglige spørsmål, illustrert ved historiske og aktuelle empiriske eksempler.
Slike sentrale pedagogiske/spesialpedagogiske spørsmål blir formulert og besvart på ulike måter innen pedagogisk filosofi, utdanningssosiologi, utdanningshistorie, pedagogisk psykologi, antropologisk pedagogikk (kulturpedagogikk) og didaktikk. Emnet er en introduksjon til disse underdisiplinene.
Emnet vil fokusere på krav til oppbygging av akademiske tekster som en forberedelse til studentenes videre produksjon av tekster gjennom utdanningen.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal:
- ha kjennskap til sentrale pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger
- ha kjennskap til hvordan psykologiske, kulturelle, sosiale og materielle faktorer virker inn på undervisning og kunnskapsoverføring
- identifisere viktige pedagogiske/spesialpedagogiske problemstillinger i fagtekster
- utvikle en grunnleggende forståelse for krav til oppbygging av tekster de selv skal skrive
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- gjengi teksters hovedinnhold og viktige pedagogiske/spesialpedagogiske problemstillinger i fagtekster
- analysere en akademisk tekst
- gjøre riktig bruk av informasjonskilder i egne tekster
- gi og motta respons/medstudentvurdering
Kompetanse
Studenten skal:
- utvikle interesse og nysgjerrighet for pedagogikk og spesialpedagogikk som fag
- kunne uttrykke seg klart skriftlig og muntlig om pedagogiske/spesialpedagogiske spørsmål
Undervisning
Forelesninger og seminarer med aktiv forberedelse og deltakelse av studentene.
Undervisningen går over 10 undervisningsuker og består av en ukentlig forelesning og et ukentlig seminar. Til sammen 20 timer forelesninger og 20 timer seminarundervisning
På seminarene anvendes studentaktive arbeidsmåter.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 1 ukes hjemmeoppgave over oppgitt tema, ca. 1400 ord (4 sider). Korrekt format er en del av kravet. Vurderes til godkjent / ikke godkjent
Eksamen består av:
- 1 ukes hjemmeoppgave uten veiledning over oppgitt tema knyttet til pensum og med omfang på ca. 2400 ord (7 sider). Korrekt format er en del av kravet.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Ved karakter F / ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
- Bø, A.K og S.S. Hovdenak (2011): Elever som verdensborgere. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 3: s. 216-226, (10 s.) ISSN print 0029-2052. ISSN online 1504-2987. Kompendium
- Edvardsen, E. (1998): Fravær som er til stede. I Klette, K.(red.): Klasseromsforskning på norsk. Oslo. Ad. Notam Gyldendal, s.77-95 (23 s.) ISBN 82-417-0878-5. Kompendium
- Frønes, I. (2018). Den krevende barndommen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-59549-4. (159 s) Forventes i salg 11.06. 2018.
- Haugen, V.D. og G. Stølen (2017) (red.): Pedagogisk mangfold - i et samfunnsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02819-4 (med unntak av kap. 1 og 7) (250 s).
- Hustad, B-C. (2015): Åndelig føde. (Kronikk) 18. oktober 2015 i Avisa Nordland. Kompendium
- Imsen, G. (2011): Hva er pedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01490-6 (137 s).
- Lave, J. and E. Wenger (2003): Situert læring: Jordmødre, skræddere, kvartermestre, slagtere, tørrlagte alkoholikere. I Lave, J og E. Wenger. Situert læring - og andre tekster. Köbenhavn: Hans Reitzels Forlag, s. 55-77, (22 s.) ISBN 978-87-412-2548-7. Kompendium
- Monsen Sørum, R. A. (2018): Er mobbing alltid mobbing? - Mobbing og sosial kompetanse. Bacheloroppgave i PED-2012. (20 s). Kompendium
- Nergård, J.I. (2013): Kongens beklagelse. I Jentoft, S, Nergård, J.I. og K.A. Rørvik (red.): Hvor går Nord-Norge? Politiske tidslinjer. Stamsund: Orkana Akademisk. s. 445-455, (10 s.) ISBN 978-82-8104-224-7. Kompendium
- Strand, T. (2001): Hva er pedagogikk? Pedagogikkens kunnskapstradisjoner og ¿kulturer versus pedagogens faglige identitet. I Kvernbekk, T. (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, Oslo. Gyldendal Akademisk. s.164-188, (25 s.) ISBN 82-417-1178-6. Kompendium
- Stølen, G. (2014): Lærerens forståelse, elevens livsverden og (lokal)kulturens betydning. I Postholm, M.B og T. Tiller (red.) Profesjonsrettet pedagogikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk, s.201-215, (15 s.) ISBN: 978-82-41927-1. Kompendium
- Ulstrup Engelssen, B (2012): Arbeid med læreplaner i lys av læreplanteori. I Ulstrup Engelssen, B (2012): Kan Læring Planlegges? Oslo: Gyldendal Akademisk, s 39-57, (18 s.) ISBN 978-82-05-42277-3. Kompendium
Kompendium og bøker kan kjøpes på bokhandelen i Breivika. Kontaktperson der er Pål Hustad
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-0001
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet